Friday, October 28, 2005

Ketenangan hati boleh atasi keresahan jiwa

Ketenangan hati boleh atasi keresahan jiwa

SAYA adalah seorang usahawan muda yang baru beberapa tahun menjalankan perniagaan membaiki kenderaan. Akhir-akhir ini, perniagaan merosot, rakan kongsi menarik diri dan pelanggan semakin kurang. Pihak bank mula hendak menyaman kerana bayaran pinjaman tertunggak.

Saya semakin risau kerana jika perniagaan terus begini, lama-kelamaan akan tutup kedai. Bank akan menyeret saya ke mahkamah. Bagaimana, isteri dan anak hendak hidup. Bagaimanakah saya ingin hilangkan kemelut jiwa ini?

USAHAWAN MUDA,
Kuala Lumpur.

Memang benar apa yang saudara katakan. Ini adalah kemelut jiwa yang terhasil dari hati yang resah dan kurang yakin terhadap masa depan. Adat berniaga memang begitu. Ada masa lebat dan ada masa kering.

Ketika lebat, kita berjimat, sewaktu kering, kita bersabar. Saat bersabar ini memerlukan kekentalan jiwa dan hati yang pasrah.

Saudara yang berniaga sudah memahami selok belok perniagaan. Saudara lebih arif mengenai tips dan taktik dalam dunia perniagaan. Saya berpendapat apa yang saudara perlukan ialah tips untuk hati.

Segala keresahan dan kebimbangan berpunca dari hati. Kerana setiap perbuatan bermula dari hati. Begitu juga setiap kejayaan dalam apa bidang berpangkal dari hati. Jagalah hati agar tidak sekali kali mendahului sesuatu yang belum berlaku.

Firman Allah bermaksud : “Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka janganlah kamu meminta disegerakan.” (Surah an-Nahl, ayat 1)

Hari esok adalah adalah sesuatu yang belum tentu dan nyata. Mengapa kita mesti menyibukkan diri dengan hari esok, mencemaskan dengan kesempitan dan kemungkinan negatif yang bakal berlaku. Begitu juga memikirkan perkara yang akan menimpa, meramalkan bencana yang bakal mencelakakan?

Bukankah kita juga tidak tahu sama ada akan bertemu dengannya atau tidak? Kita tidak tahu adakah kita akan bertemu dengan kesusahan atau kesenangan pada esok?

Hakikatnya esok masih di alam ghaib dan belum berpijak di alam nyata. Tidak sepatutnya kita menyeberangi jambatan sebelum benar-benar berada di atasnya. Kita tidak pasti sama ada akan sampai ke jambatan itu atau tidak? Mungkin juga kita akan berhenti sebelum sampai di jambatan.

Mungkin juga jambatan itu hanyut dibawa arus sebelum kita sampai ke situ. Boleh jadi juga apabila kita sampai di jambatan itu dan boleh pula menyeberanginya!

Memikirkan masa depan dengan mengagak-agak dan membuka alam ghaib, kemudian kita hanyut dalam kecemasan yang hanya sangkaan adalah sesuatu yang tidak baik untuk hati dan keyakinan kita. Ini hanya angan-angan dan sangka buruk.

Itulah lumrah kehidupan. Ramai insan yang termakan dengan ramalan mengenai kelaparan, kemiskinan, wabak penyakit dan krisis ekonomi yang kononnya akan menimpa mereka. Pada hal, semua itu adalah sebahagian daripada hasutan was-was syaitan yang akhirnya menyesatkan manusia.

Firman-Nya bermaksud: “Syaitan itu menjanjikan (menakuttkan) kamu dengan dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah) dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan keji (bersifat kedekut), sedangkan Allah menjanjikan kamu (dengan keampunan daripadanya serta kelebihan kurnian-Nya.” (Surah al-Baqarah, ayat 268)

Janganlah memaksa esok untuk hari ini. Sedarlah bahawa usia, nasib kita pada esok berada di tangan Allah yang Maha Berkuasa.

Gunakan hari ini sepenuhnya dan sempurnakan kerja hari ini dengan kesabaran dan kesyukuran. Hindarilah angan-angan dan prasangka yang kosong.

Sempena Ramadan, marilah kita berdoa, beristighfar selepas menghitung dosa masa lalu. Munajat kepada Allah agar Dia menunjukkan kita jalan penyelesaian terbaik.

PERSOALAN dijawab oleh Endok Sempo Mohd Tahir dan sebarang masalah dan pandangan layari www.wanitajimceria.blogspot.com

Friday, October 14, 2005

Solat Tarawih terputus boleh disambung

Bicara Kalbu: Solat Tarawih terputus boleh disambung


SAYA seorang ibu yang bekerja dan mempunyai anak berusia dua tahun.



Masa saya dengannya amat terhad. Justeru, setiap kali berbuka puasa dan waktu malam saya mengambil masa panjang untuk melayannya. Akibatnya, saya hanya menunaikan solat Tarawih di rumah dan tidak berjemaah di masjid.

Dalam pada itu, pernah suatu ketika melaksanakan solat Tarawih pada rakaat yang keenam, si kecil terbangun dan menangis. Saya memerlukan masa yang lama untuk menidurkannya kembali. Setelah si kecil tertidur, wuduk saya batal.

Adakah saya perlu solat Tarawih sendirian tanpa ke masjid untuk berjemaah kerana keadaan yang tidak memungkinkan?

Saya melaksanakan Tarawih sendirian, apakah boleh melakukan solat malam dulu (Tahajud, Hajat dan Sunat lainnya) selepas itu baru ditutup dengan solat Witir atau sebaliknya?

Adakah saya harus mengulangi Tarawih yang terputus dari rakaat awal atau melanjutkan rakaat tertinggal hingga selesai?





MAMA LUQMAN,



Muar, Johor.





SOLAT Tarawih boleh ditunaikan secara berjemaah dan sendirian sama ada di rumah atau masjid. Tata caranya sama. Boleh dilaksanakan lapan rakaat berdasarkan hadis daripada Aisyah yang berkata: “Rasulullah SAW tidak pernah mendirikan solat malam melebihi 11 rakaat, baik pada Ramadan mahupun bulan lainnya, beliau mendirikan empat rakaat yang sangat panjang, kemudian empat rakaat lagi yang panjang, selepas itu solat tiga rakaat." (Riwayat Bukhari).

Boleh juga melaksanakannya sebanyak 20 rakaat seperti yang dilakukan sahabat sejak zaman Saidina Umar dan dihidupkan oleh sahabat selepasnya sampai sekarang. Solat 20 rakaat ini juga dilaksanakan di masjid besar seperti di Masjid al Haram, Makkah dan Masjid Nabawi, Madinah.

Solat Tarawih juga boleh dilaksanakan dengan empat rakaat, satu salam; empat rakaat satu salam dan dilanjutkan dengan witir tiga rakaat seperti hadis di atas. Demikian juga boleh dilaksanakan setiap dua rakaat satu salam, ini berlandaskan kepada hadis bermaksud: “Solat malam adalah dua rakaat, dua rakaat.” (Riwayat Jamaah)

Dalam melaksanakan solat Tarawih juga disunnahkan duduk sebentar selepas salam, pada setiap rakaat keempat. Inilah sebabnya mengapa disebut Tarawih yang bererti ‘istirahat’ kerana kita perlu duduk sekejap untuk beristirahat setiap empat rakaat. Tidak ada bacaan khusus selama duduk itu, namun disunnahkan memperbanyak zikir.

Istilah Tarawih sendiri belum ada pada zaman Nabi. Pada saat itu salat Tarawih hanya disebut dengan solat malam atau solat ‘qiyam al lail’.

Solat Tahajud adalah solat malam yang dilaksanakan setelah bangun tidur. Apabila solat Tarawih dilaksanakan selepas tidur, maka ini dinamakan solat Tahajud.

Alangkah baiknya jika Mama Luqman melaksanakan solat Tarawih sendirian dan menggunakannya untuk menghafalkan kembali surah al-Quran.

Saudari juga tidak perlu mengulang kembali solat Tarawih yang terputus itu. Cukup hanya dengan menyambungkannya menjadi lapan rakaat sesuai dengan kemampuan.

Solat Tarawih adalah ibadah untuk menghidupkan malam Ramadan dan mendekatkan diri kepada Allah. Jangan lupa, selepas solat Tarawih doakan buah hati saudari agar menjadi anak yang salih dan berbakti kepada orang tua.



JAWAPAN disediakan Prof Madya Maznah Daud, pensyarah syariah di Universiti Teknologi Mara,

Shah Alam, Selangor.

Saturday, October 08, 2005

Hanya sebahagian syaitan dibelenggu sepanjang Ramadan

Hanya sebahagian syaitan dibelenggu sepanjang Ramadan

SAYA terbaca hadis bermaksud ”....pada Ramadan semua pintu syurga terbuka dan semua pintu neraka tertutup.” Apakah yang dimaksudkan dengan sabda Nabi Muhammad SAW ini.

Pada Ramadan semua syaitan dibelenggu, tetapi mengapa pula sepanjang bulan mulia itu ada orang Islam yang tidak berpuasa dan melakukan perkara yang mungkar? Apakah kemaksiatan atau dosa itu tidak ada campur tangan daripada syaitan?

Jawapan:

HADIS yang menyatakan bahawa syaitan dibelenggu pada Ramadan adalah hadis sahih yang diriwayatkan oleh sejumlah ulama hadis seperti Imam Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ibnu Huzaimah.

Daripada Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda bermaksud: “Apabila Ramadan tiba, maka pintu syurga akan dibukakan dan pintu neraka akan ditutup serta syaitan akan dibelenggu." (Riwayat Bukhari No. 1898 dan Muslim 1079)

“Dibukanya pintu syurga dan ditutupnya pintu neraka pada Ramadan...” Ibnu Hajar dalam kitab Fathul Bari menyebutkan ada beberapa kemungkinan:

l Pertama, memang benar pintu syurga dibuka selebar-lebarnya pada Ramadan dan pintu neraka ditutup. Sehinggakan tidak ada orang yang dimasukkan ke neraka selama sebulan itu. Inilah yang memberikan semangat kepada hamba Allah untuk memperbanyakkan amal sepanjang Ramadan itu.

l Kemungkinan kedua, bahawa Allah membuka kesempatan kepada hamba-Nya untuk taat beribadah, yang mana taat itu menjadi penyebab masuknya mereka ke dalam syurga.

Demikian juga dengan ungkapan ditutupnya pintu neraka. Ia adalah gambaran daripada dipalingkannya hamba Allah daripada keinginan untuk melakukan maksiat, yang mana maksiatlah yang akan membawa mereka ke neraka.

Dengan dipalingkan daripada maksiat, maka seolah-olah pintu neraka tertutup pada Ramadan.

Mengenai dibelenggunya syaitan, ada beberapa penjelasan daripada ulama mengenai maksud perkataan Rasulullah bahawa syaitan ‘dibelenggu’ pada Ramadan:

1 Al-Hulaimi berpendapat yang dimaksudkan dengan syaitan di sini adalah syaitan yang suka mencuri berita dari langit yang terjadi pada waktu malam Ramadan. Pada ketika turunnya al-Quran, mereka dihalang melakukan hal itu kerana dengan ‘belenggu’ itu, maka syaitan tidak mampu melakukannya.

2 Syaitan tidak berleluasa atau sewenang-wenang mengganggu dan merosakkan manusia seperti seperti biasa kerana umat Islam sibuk dengan ibadah berpuasa, bersedekah, membaca al-Quran dan berzikir.

3 Yang dibelenggu hanya sebahagiannya iaitu syaitan yang membangkang seperti yang dijelaskan dalam hadis daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda: "Pada malam pertama Ramadan, syaitan dibelenggu. Iaitu syaitan yang membangkang.” (Riwayat Ibnu Huzaimah, Nasa’i, at-Tirmizi, Ibnu Majah dan Al-Hakim)

4 Maksud ‘dibelenggu’ adalah ungkapan ketidakmampuan syaitan untuk menggoda dan menyesatkan manusia.

Jadi mengapa masih ada kemaksiatan pada Ramadan? Bukankah syaitan yang biasa menggoda manusia telah dibelenggu? Berdasarkan pengertian di atas, ulama memberi empat jawapan:

5 Syaitan dibelenggu bagi mukmin yang melakukan ibadah ’puasa’ dengan penuh keikhlasan.

6 Hanya sebahagian syaitan yang dibelenggu, iaitu syaitan yang membangkang seperti dijelaskan di atas.

7 la juga boleh dimaksudkan berkurangnya perbuatan kejahatan atau perilaku maksiat pada Ramadan. Memang masih terjadi, tetapi tidak sebanyak berbanding bulan lain.

8 Syaitan dibelenggu, namun ada beberapa perangai manusia yang menyamai syaitan yang menyebabkan masih berlaku perkara maksiat. Kemaksiatan itu timbul kerana runtuhnya sifat mulia manusianya, adat istiadat yang rosak dan lingkungan masyarakat yang sudah ’bobrok’ yang dilakukan oleh syaitan daripada golongan manusia.



DIJAWAB Prof Madya Maznah Daud, pensyarah syariah di UITM, Shah Alam, Selangor