Monday, July 03, 2006

Iltizam agama hadiah terbaik hari bapa

Bicara Kalbu: Iltizam agama hadiah terbaik hari bapa

? Apa pandangan doktor mengenai hari bapa? Saya terkilan apabila anak tidak menghiraukan saya dan tidak pernah memberikan kata penghargaan apatah lagi memberikan hadiah setiap kali sambutan hari bapa.


Bapa terkilan,
Serdang, Selangor.

BARU-BARU ini ada beberapa rakan bertanya persoalan yang hampir sama. Apakah hadiah yang anak saya berikan pada sambutan hari bapa. Saya agak terpinga-pinga ketika itu sebab yang saya tahu hingga hari ini anak saya tidak pernah menghadiahkan apa-apa pun kepada saya bersempena hari bapa.

Maka, rakan saya agak terkejut kerana mereka menerima pelbagai hadiah daripada anak sempena hari bapa.

Yang saya sedar, bila difikirkan perkara ini, memang saya tidak pernah mendidik anak untuk menghargai hari seperti ini.

Apa yang seorang bapa perlukan daripada anak? Jika anda seorang bapa, apa yang anda mahu daripada anak anda? Saya rasa jika kita sebagai seorang bapa mengharapkan pemberian, kita adalah bapa yang sempit minda. Sewajarnya, sebagai bapa, kita pasti mahukan anak yang bertakwa.

Saya teringat tahun lalu, salah seorang daripada anak saya bertanya, “Apa yang ayah nak daripada kami anak-anak?” Saya berkata: “Agama.”

Apabila anak saya bertanya maksud daripada jawapan saya itu, saya katakan: “Agama yang ayah maksudkan bukan sekadar usalli dan nawaitu. Kamu jangan jadi anak ayah yang beragama sebagai itu. Ayah tidak mahu apa-apa hadiah berbentuk barang. Yang ayah mahu ialah hadiah istimewa iaitu agama yang bukan sekadar usalli dan nawaitu. Itu agama orang biasa.”

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sesiapa yang beriltizam kepada Allah, sesungguhnya dia telah diberikan petunjuk ke jalan yang lurus.” Maksudnya, berpegang teguh dengan agama Allah, 24 jam sehari di mana saja kita berada.

Saya beritahu kepada anak, itu adalah hadiah bermakna buat ayah, iltizam agama Allah sehingga mati, jangan tertipu dengan arus moden yang menyesatkan.

Bagi anda yang menyambut hari bapa saya ucapkan selamat menyambut hari bapa dengan satu peringatan, hari bapa hanya satu hari, hari lain ialah hari perjuangan, hari pendidikan anak dan kita sebagai bapa adalah contoh bagi mereka 24 jam sehari.

Jika kita sebagai ayah termasuk saya tidak mampu menjadikan diri kita pendidik kepada anak, apalah gunanya hadiah sempena dengan hari bapa.

# Jawapan disediakan oleh Dr Danial Zainal Abidin, doktor perubatan dan perunding motivasi. Soalan dan jawapan boleh dilihat di www.bicarakalbu.blogspot.com

No comments: