Friday, July 06, 2007

Wanita pakai seluar tak dianggap menyerupai lelaki

ARTIKEL Jendela Hikmah yang lalu membicarakan mengenai batas aurat wanita Islam. Saya keliru mengenai pemakaian seluar kerana menyerupai lelaki. Saya sering terbabit dengan aktiviti lasak dan memakai seluar memudahkan pergerakan selain tujuan untuk mempertahankan diri.

Humaira,
Negeri Sembilan.

Jawapan

Larangan menyerupai lelaki adalah peraturan syarak dan ia menjadi sebahagian daripada syarat berpakaian dalam Islam. Bukan saja perempuan tidak boleh menyerupai lelaki, begitu juga sebaliknya lelaki tidak boleh menyerupai perempuan.

Pakaian seluar tidak eksklusif untuk lelaki. Justeru, orang perempuan yang memakai seluar tidak dianggap menyerupai lelaki. Jika kita lihat kepada tradisi berpakaian orang perempuan Melayu sejak zaman dulu (termasuklah pakaian rasmi beberapa negeri Melayu), orang perempuannya memakai seluar di samping memakai selendang/kelubung menutup kepala. Bahkan jika kita tengok pakaian tradisional perempuan Aceh, mereka juga memakai seluar. Seluar juga menjadi pakaian beberapa suku bangsa Asia Selatan dan Asia Tengah.

Yang menjadi masalah ialah seluar yang dipakai wanita hari ini mendedahkan aurat iaitu memakai seluar yang ketat dan menampakkan bentuk pinggul, paha dan betis. Bahkan semacam sudah menjadi aliran gadis hari ini memakai jeans ketat dan apabila mereka membongkok atau mencangkung, nampak bahagian belakang yang terdedah termasuk seluar dalam.

Jadi isunya di sini bukan menyerupai lelaki tetapi mendedahkan aurat. Orang perempuan boleh memakai seluar asal saja ia longgar, labuh dan tidak menunjukkan bentuk tubuh.

Sila lihat kepada potongan seluar yang dipakai wanita Melayu zaman dulu (Kedah, Melaka, Terengganu, Pahang dan Aceh), maka jelas seluar yang mereka pakai menepati syarat penutupan aurat dalam Islam.

Begitu juga anda boleh melihat seluar yang dipakai wanita yang menutup aurat dengan sempurna termasuk ketika mereka bersukan. Pakaian seperti itu sama sekali tidak dianggap menyerupai lelaki bahkan dibenarkan Islam untuk memudahkan pergerakan dan aktiviti luar yang lasak.

Hari ini timbul isu wanita membotakkan kepala yang kini hangat diperkatakan ekoran seorang pelakon membotakkan kepalanya. Izinkan saya mengulas dalam konteks menjawab persoalan ini.

Rambut adalah anugerah Allah kepada wanita dan menjadi sebahagian hiasan kecantikan yang wajib ditutup daripada tontonan umum. Namun, ada perempuan yang membotakkan kepalanya atas tujuan yang tidak jelas (berlakon filem).

Maka tindakan seperti itu boleh dianggap menyerupai lelaki kerana tindakan bercukur sehingga botak hanya berlaku kepada lelaki. Bahkan jika kita tengok jemaah haji ketika mereka menjalankan ibadat bercukur setelah menanggalkan pakaian ihram, hanya lelaki yang dituntut sama ada menggunting atau membotakkan kepala. Sedang wanita hanya cukup menggunting beberapa helai rambut.

Memang ada keperluan pada wanita untuk membotakkan kepalanya seperti yang berlaku pada zaman Jepun dulu untuk menyorokkan identiti.

Tetapi hari ini, membotakkan kepala dengan sebab mengikut aliran atau sebab yang tiada alasan kukuh boleh dianggap menyerupai lelaki.

Jawapan disediakan Pensyarah Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Hafidzi Mohd Noor

1 comment:

Bashir IbnDzul said...

assalaamu'alaikum..

alhamdulillah posting ni membantu untuk menjawab soalan seorang kawan..

terima kasih..