Friday, December 07, 2007

Bicara Kalbu: Pemberian sedekah kepada fakir lebih utama

http://korban-aqiqah.jim.org.my/1428/
Soalan

KETIKA kecil, saya serta adik suka melihat bapa dan datuk menyembelih lembu pada Aidiladha. Kini saya dewasa dan sudah bekerja. Saya sedar mengenai kepentingan ibadat korban tetapi saya ada beberapa kemusykilan. Apakah status korban saya jika orang bukan Islam menerima daging korban itu?

Siswazah IPTA
Pulau Mutiara



SAMBUTAN Aidiladha di negara kita sinonim dengan ibadat korban yang diadakan di masjid dan jumlah binatang yang dikorbankan makin bertambah terutama di kawasan bandar hingga berlaku lebihan agihan.

Masih ada yang keliru dengan isu korban dan pengagihan daging korban kerana ada pendapat mengatakan korban tidak diterima jika tidak dibuat di mukim sendiri, Namun, ada pendapat mengatakan ibadat korban sebegini dibolehkan, malah digalakkan.

Persoalan ini berlaku kerana adanya perbezaan pendapat ulama (khilaf) disebabkan tiada nas yang jelas. Oleh itu, ulama berijtihad bagi menyelesaikan masalah ini. Hujah qias menjadi asas penghujahan. Ia diqias kepada hukum memindahkan harta zakat ke tempat lain. Maka mereka berpendapat boleh dan menambah lagi hujah dengan menggunakan hujah maqasid syarak.

Dr Yusof Qardhawi berpendapat, jika sesebuah negeri itu susah dan rakyat memerlukan daging, sembelihan itu lebih baik di tempat itu. Jika negeri itu kaya dan ramai rakyatnya melakukan korban, maka bersedekah wang yang dinilaikan dengan nilai binatang korban itu lebih baik, kerana sedekah mesti diutamakan di tempat lebih memerlukannya.

Oleh itu, mengagihkan sembelihan korban di tempat yang memerlukan lebih afdal dalam keadaan ini. Menurut buku fiqh, keutamaan berdasarkan al-Quran dan sunnah mengatakan dalam memberi pertimbangan kepada sesuatu kemaslahatan, umat Islam harus mendahulukan kepentingan yang besar.

Maka berpegang kepada pendapat inilah, banyak badan bukan kerajaan dan persatuan Islam mempromosikan ibadat korban secara talian bertujuan mengumpul wang untuk melaksanakan korban di tempat umat Islam memerlukan seperti Kemboja, Afghanistan, Sudan, Indonesia (daerah yang tertimpa musibah tsunami dan gempa bumi), Filipina (Mindanao), Palestin, Thailand (wilayah selatan) dan Sri Lanka.

Kita juga melihat bagaimana daging korban dari Arab Saudi dihantar ke Afrika sejak sekian lama untuk orang fakir yang jarang menjamah daging. Fatwa bekas muftinya, Almarhum Ben Baz mengatakan daging sembelihan ‘dam’ juga boleh dihantar ke Afrika yang sangat memerlukan.

Mengenai memberi daging korban kepada bukan Islam, ada perbezaan pendapat antara ulama kerana ada yang membenarkan dan sebaliknya. Mazhab Maliki menyatakan binatang korban makruh dijamu kepada orang Yahudi dan Nasrani.

Mazhab Hambali berpendapat orang bukan Islam harus dihadiahkan daging korban (yang bertaraf sunat) tetapi daging korban wajib tidak harus dihadiahkan kepada mereka walau sedikit. Pendapat membolehkan orang bukan Islam dihadiahkan juga mestilah untuk berdakwah di mana diharap terbuka pintu hati kepada agama Allah ini.

Namun melihat kepada dalil mengenai pengagihan daging korban, ia menjurus maksud yang umum. Firman Allah yang bermaksud: “Makanlah sebahagiannya, dan beri makanlah orang yang tidak meminta-minta dan orang yang meminta.” (Surah al-Hajj, ayat 36)

Jawapan disediakan Pengarah Program Rayuan Korban dan Akikah, Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia, Mohd Rashid Hasnon, yang boleh dilayari di http://korban-aqiqah.jim.org.my/1428/.

No comments: