Friday, August 10, 2007

4 tahun suami abai nafkah batin, tak solat

Bicara Kalbu: 4 tahun suami abai nafkah batin, tak solat

SETIAP wanita ingin kebahagiaan dunia dan akhirat. Saya sudah berkahwin hampir empat tahun, namun masih belum mempunyai cahaya mata. Di samping itu, suami saya tidak memberikan nafkah batin.

Saya tidak pernah mengungkit walaupun naluri seorang wanita memerlukan nafkah batin daripada suami. Mungkin kerana tiga tahun lalu beliau menjalani pembedahan dan sebelah kakinya terpaksa dipotong.



Apa yang tambah memilukan hati, sejak berkahwin suami saya tidak pernah sembahyang. Walaupun suami sentiasa bercakap dengan kawannya bahawa dia bahagia dengan kehidupan rumah tangganya, tidak bagi saya.

Suami tidak dapat membahagiakan saya seperti apa yang saya harapkan. Namun, saya cuba bersabar untuk menjadi seorang isteri yang baik. Setiap kali sembahyang, saya memohon kepada Allah supaya memberi kesabaran kepada saya dan hidayah kepada suami.



Apa yang perlu saya lakukan supaya suami saya sembahyang. Saya berharap mendapat panduan dan nasihat.

Isteri derita
Seberang Prai, Pulau Pinang


Saya melihat puan berhadapan dengan dua masalah iaitu suami tidak berkemampuan memenuhi tanggungjawab asas sebagai suami dan tidak menunaikan sembahyang. Seorang suami wajib menunaikan hak isteri iaitu memberikan nafkah zahir dan batin.

Jika seorang suami tidak mampu menyediakan salah satu darinya atau kedua-duanya sekali, beliau tidak diharuskan berkahwin. Ini mengelak daripada timbul penganiayaan kepada isteri seperti dialami puan.

Apa yang boleh saya nasihatkan ialah suami puan perlu mendapatkan pandangan pakar atau nasihat doktor. Apakah yang menghalang beliau memenuhi nafkah batin kepada isterinya. Kadang kala ia disebabkan faktor lemah tenaga batin atau komplikasi yang menyebabkan penyakit seperti disfungsi erektik.

Semua masalah ini perlu dirujuk kepada doktor berkelayakan. Puan ada menyebut suami menjalani amputasi kaki. Mungkin keadaan suami puan ada kaitan dengan penyakit dihadapi. Jadi, berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan bagi mengatasi masalah ini.

Keengganan suami mendirikan sembahyang, puan perlu mendapatkan penjelasan kenapa suami enggan bersembahyang. Mungkin suami tidak menyedari kewajipan mengerjakan solat. Jika ini puncanya, maka suami puan harus belajar.

Berikan galakan kepada suami supaya menyedari kewajipan mengerjakan solat seperti menyediakan buku atau VCD yang memudahkan suami puan untuk belajar. Kemudahan ini menyediakan keselesaan baginya yang mungkin kurang daripada sudut fizikal untuk mengikuti kuliah di masjid.

Kemungkinan juga beliau tahu kewajipan solat, tetapi tidak menguasai dengan baik amalan solat secara praktikal. Di sini suami puan perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan fardu ain. Pelbagai bahan mengenai amalan solat ada di pasaran sama ada dalam bentuk buku, poster, VCD dan sebagainya.

Kesedaran wajibnya mengerjakan solat akan mendorong suami puan untuk bersungguh-sungguh menguasai ilmu berkaitan dengan solat hingga dapat mengerjakannya dengan sempurna (termasuk kaedah solat bagi orang yang cacat fizikal seperti suami puan).

Solat adalah tiang agama (tiang kehidupan). Barang siapa mendirikan solat maka dia sudah mendirikan agama, barang siapa meninggalkannya, maka dia meruntuhkan agamanya (maksud sebuah hadis).

Jawapan disediakan Pensyarah Universiti Putra Malaysia, Dr Hafidzi Mohd Noor, dengan kerjasama Wanita JIM. Segala persoalan dan jawapan boleh layari www.bicarakalbu.blogspot.com

No comments: