Friday, February 24, 2006

Beramal perkukuh keimanan

Beramal perkukuh keimanan


SAYA berusia 23 tahun dan ingin mendapat pandangan serta pendapat mengenai perubahan diri sejak memasuki alam pekerjaan. Saya sendiri hairan akan perubahannya yang amat berbeza berbanding ketika sebagai pelajar institusi pengajian tinggi. Dulu, saya mudah tersentuh hati apabila mendengar tazkirah dan nasihat agama dan sentiasa mengingati Allah. Namun, setelah setahun bekerja, saya dapat merasakan perubahan yang ketara. Saya bekerja sehingga 12 tengah malam. Tentunya rasa letih, mengantuk melebihi rasa ingin beribadat kepada Tuhan. Saya ingin sekali kembali kepada Ilahi dan menjadi lebih baik daripada dulu. Cuma saya tidak mempunyai pembimbing, tambahan pula saya menanggung kesepian ini seorang diri. Saya rasa sepi, jauh daripada Tuhan. Tetapi, saya tidak pasti kenapa Dia menarik kembali pemberian agung yang diberikan kepada saya suatu ketika dulu. Saya sedih melihat diri yang semakin jauh ini.



GADIS INGIN KEMBALI,



Seremban, Negeri Sembilan



Hakikat kejadian hati memang akan sentiasa berbolak-balik. Iman yang tempatnya di hati juga akan sentiasa ada pasang surutnya. Ini lumrah kehidupan - ada masa dan ketikanya kita akan berasa hilang motivasi dan hilang minat untuk beribadat.

Sifat Maha Pengasih dan Penyayang Allah tidak memungkinkan Allah menarik balik nikmat ini. Jauh atau lupa kita kepada Allah adalah kerana kelemahan sendiri.

Tidakkah kerana kasih dan sayang Allah kepada saudari, maka Dia mengilhamkan yang saudari semakin jauh daripada-Nya?

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Allah berfirman: Aku bagi hamba-hamba-Ku adalah sebagaimana mereka mengharap pada-Ku, Aku bersamanya apabila dia mengingati-Ku. Andainya dia mengingati-Ku di dalam hati, Aku mengingatinya bersama-Ku, dan sekiranya dia mengingati-Ku di dalam majlis/perhimpunan, Aku akan menyebutnya di dalam majlis/perhimpunan yang lebih baik. Dan sekiranya dia datang kepada-Ku berjalan, Aku datang kepadanya dengan lebih pantas."

Hassan al-Basri berkata, iman bukan suatu yang boleh dikecap dengan hanya berharap. Kesungguhan beramal adalah buah dan baja keimanan. Kesungguhan beramal juga menuntut kesabaran.

Ibnu Qayyim al-Jauzi mengkategorikan sabar kepada tiga perkara iaitu sabar dalam taat, sabar dalam menjauhi larangan dan sabar apabila diuji dengan musibah/kesusahan.

Antara yang boleh saudari lakukan:

l Jangan sekali-kali biarkan perasaan mengawal diri.

Ketika rasa malas menyelinap, padamkan terus. Baca al-Quran biarpun sekadar lima minit. Amal yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.

l Amalkan doa bermaksud: “Allahumma, aku berlindung pada-Mu daripada rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung pada-Mu daripada rasa malas, dan aku berlindung pada-Mu daripada sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung pada-Mu daripada cengkaman hutang dan penindasan orang.” (Rujuk himpunan zikir al-ma'thurat)

l Amalkan juga doa bermaksud: “Ya Allah, yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati-hati kami atas jalan-Mu, tetapkanlah hati-hati kami pada ketaatan kepada Mu."

l Bijak memilih kawan.

Pastikan saudari kelilingi diri dengan kawan yang menggalakkan kita berbuat baik. Paling baik sertai kumpulan pengajian, halaqah atau usrah.



Jawapan disediakan Amir A Razelan.

lArtikel ini dengan kerjasama Wanita Jemaah Islah Malaysia.Persoalan dan pandangan hubungi wanitajim@jim.org.my

1 comment:

Bahagia said...

sepakat!. beriman adalah kerjannya hati. hati yang sehat adalah hati yang sering dilatih. untuk itu, tombo ati ada 5 seperti di lagu-lagu