Friday, March 03, 2006

Buat kerja rumah bersama erat hubungan keluarga

Bicara Kalbu: Buat kerja rumah bersama erat hubungan keluarga

SAYA seorang isteri dan ibu kepada enam orang anak yang sedang meningkat remaja. Pada masa yang sama saya juga seorang yang berkerjaya. Rutin harian saya bermula seawal jam 5 pagi menguruskan hal rumah tangga sebelum bergegas ke tempat kerja. Semua ini saya lakukan dengan reda demi kebahagiaan keluarga. Masalah saya ialah kadang-kadang apabila dalam keadaan yang terlalu penat, saya terasa seolah-olah ingin melarikan diri dari semua tugas yang sepatutnya saya lakukan. Apa pandangan puan?

Isteri tertekan
Johor Baru

Terlebih dulu saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada puan kerana berjaya melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang wanita berjaya.

Sebagai wanita bekerja, memang ada ketikanya kita pulang ke rumah dalam keadaan penat tambahan apabila banyak urusan di pejabat yang tidak selesai.

Akibatnya kemurungan berlaku dan pada ketika ini kita tidak lagi berupaya melakukan kerja rumah.

Dari maklumat yang puan berikan, saya melihat masalah puan ialah puan tidak mempunyai pembantu rumah yang dapat membantu meringankan kerja di rumah dan saya yakin keputusan itu atas alasan dipersetujui bersama di antara puan dan suami.

Sebagai mukadimah kepada persoalan puan, ingin saya utarakan dua buah hadis sebagai halwa minda untuk kita renungkan.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud, “Wanita sebagai penjaga, pengawas dan pemimpin di dalam rumah suaminya, maka dia hendaklah bertanggungjawab terhadap tugasnya ini.”

Sabda baginda lagi yang bermaksud, “Apabila seorang wanita itu telah melakukan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadan, memelihara maruah dan mentaati suaminya maka diserukan kepadanya, “Masuklah dari mana-mana pintu syurga yang kamu sukai.”

Kedua-dua hadis di atas mengiktiraf peranan wanita dan apakah ganjaran yang bakal diterima bagi mereka yang berjaya melaksanakan tanggungjawab terhadap keluarga.

Sekiranya hadis ini sentiasa kita ingat, nescaya akan hilang segala kepenatan dan sebagai gantinya keikhlasan menjelma.

Begitu juga seandainya kita mengamati kembali peristiwa sejarah yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW, bagaimana baginda merestui peranan puterinya sebagai isteri dan ibu, kita juga menginsafi peranan yang sewajarnya kita mainkan.

Tetapi Allah telah menjanjikan ganjaran yang jauh lebih baik buat isteri yang berkhidmat untuk suami dan keluarganya.

Antara pesanan Baginda Rasulullah SAW, “Mana-mana perempuan yang mengisar tepung untuk suami dan anak maka Allah tuliskan baginya bagi setiap biji gandum yang dikisar satu kebajikan dan mengangkat baginya satu darjat.

“Mana-mana perempuan yang berpeluh kerana mengisar gandum untuk suami dan anak, maka Allah menjadikan antara dirinya dan api neraka tujuh buah parit.

“Mana-mana perempuan yang meminyakkan rambut anak dan menyikatkannya serta membasuh pakaian mereka, maka Allah catatkan baginya ganjaran orang yang memberi makan kepada seribu orang yang lapar dan memberi pakaian kepada seribu orang yang telanjang.

Bagaimanapun, dalam menghadapi kemelut kehidupan masa kini serta bertambah tanggungjawab harus dipikul oleh wanita sama ada di dalam mahu pun di luar rumah, elok juga jika kita dapat melaksanakan team work dalam urusan seharian.

Antara perkara yang boleh dijadikan panduan ialah melaksanakan agihan tugas antara suami dan isteri. Melalui akad nikah, suami isteri diikat dengan tiga perjanjian persefahaman iaitu tanggungjawab, kasih sayang dan komitmen.

Dalam konteks kehidupan masa kini apabila isteri turut berperanan membantu ekonomi keluarga, maka secara imbal balik suami juga sepatutnya berperanan untuk membantu isteri dalam urusan rumah tangga.

Ini menjadi sebagai salah satu tanggungjawab yang perlu dipenuhi suami isteri. Cuma isteri perlu pandai mohon pertolongan dari suami kerana salah satu kelemahan suami ialah tidak peka dengan urusan rumah tangga.

Melatih anak-anak menguruskan pakaian dan keperluan sendiri. Bagi anak yang meningkat remaja, segala urusan peribadi seperti mengemas bilik tidur, membasuh pakaian, melipat dan menggosoknya eloklah digalakkan melakukannya sendiri.

Di samping itu galakkan anak yang lebih besar melakukannya untuk adik-adik yang masih kecil. Secara tidak langsung kita telah mula menyemai sifat tanggungjawab di dalam diri anak.

Mengajar anak kemahiran urusan rumah tangga seperti memasak dan menyediakan makanan sendiri tanpa mengira anak lelaki atau perempuan agar apabila dewasa atau tinggal berjauhan mereka akan dapat melaksanakan sendiri keperluan seharian.

Sentiasa mencatatkan tugas harian yang perlu dilaksanakan kerana dengan ini kita akan dapat melaksanakan semua kerja dengan mendahulukan mana lebih utama.

Sediakan menu harian supaya tidak perlu memikirkan apakah juadah yang hendak dihidangkan. Kadangkala disebabkan tiada menu harian, kita menggunakan masa yang lama di pasar untuk memutuskan barang yang perlu dibeli.

Menyediakan semua keperluan memasak pada hujung minggu. Misalnya ayam dan ikan yang telah dibersihkan, sayur yang telah dicuci dan dipotong, cili yang telah dikisar dan bawang yang telah dikupas.

Menguasai kemahiran menguruskan masa di mana kita belajar untuk melaksanakan lebih dari satu kerja pada satu masa.


# Jawapan disediakan oleh Sumilah Marto, pensyarah di Maktab Perguruan Sultan Ibrahim Johor Baru

No comments: