Friday, April 07, 2006

Wajib nasihat jika berdepan kemungkaran

Bicara Kalbu: Wajib nasihat jika berdepan kemungkaran

SAYA baru memakai tudung. Saya bertudung selepas memahami dan terpanggil untuk mengamalkan syariat menutup aurat. Sebelum memakai tudung, saya tidak kisah amalan kawan sepejabat. Tetapi, selepas bertudung saya rasa perlu mengajak mereka melakukan kebajikan dan menjauhi larangan agama. Ada dua perkara yang sangat memusykilkan saya mengenai rakan itu. Pertama, rakan sepejabat itu bertudung lebih awal daripada saya. Tetapi, saya agak pelik melihat kelakuannya yang liat untuk solat. Dia tidak pernah solat Zuhur atau Asar di pejabat. Katanya, kadang-kadang solat di rumah. Alasannya kerana di pejabat susah hendak solat. Di pejabat kami surau untuk wanita amat selesa. Malah, setiap Jumaat ada kuliah khas untuk wanita. Alasannya lagi, kerana payah hendak tanggal dan pakai tudung. Kedua, tingkah lakunya dalam pergaulannya dengan kawan lelaki. Perhubungan mereka amat intim, pergi dan balik dari pejabat bersama-sama. Pergaulannya amat tidak manis dipandang mata. Saya nasihatkan mereka kahwin secepat mungkin. Katanya, duit belum cukup lagi!



Sahabat Dalam Dilema



Kuala Lumpur



Apa yang saudari alami adalah lumrah kepada sesiapa yang hendak menegakkan kehidupan secara Islam. Apa yang saudari lakukan sebenarnya adalah kewajipan yang dituntut dalam Islam iaitu memberi teguran atau nasihat jika berlaku kemungkaran. Sebab itulah kita dianjurkan untuk berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran (maksud surah Al-asr).

Anggaplah reaksi kawan sebagai asam garam orang yang hendak melakukan amar makruf nahi mungkar. Jika saudari istiqamah, mereka akan menghormati prinsip dan tidak akan melakukan kemungkaran di hadapan saudari. Mana tahu dengan keikhlasan dan melalui contoh yang baik, suatu hari nanti terdorong untuk melakukan kebaikan dan memperbaiki sikap dan cara hidup mereka.

Sesungguhnya dakwah yang paling berkesan adalah dengan menunjukkan contoh yang baik serta pergaulan yang mesra, penuh kasih sayang dan ikhlas.

Tunjukkan empati saudari. Fahami dulu sebab dia jadi begitu. Nasihat saya ialah terus menjaga hubungan dengan kawan dan mengambil tahu masalah mereka serta membantu mana yang boleh. Tunjukkan kepadanya bahawa saudari hanya ingin menolong, bukan untuk mengajar!

Mengenai persoalan solat pula, perlu dijelaskan kedudukan solat bagi seorang Muslim. Solat menurut hadis Rasulullah SAW adalah tiang ‘deen’. Deen ini jangan ditafsirkan sebagai ‘agama’ kerana deen dalam Islam adalah kehidupan. Ini adalah berdasarkan kepada kefahaman bahawa Islam itu adalah satu sistem hidup. Ini bermakna sesiapa yang meninggalkan solat bererti meruntuhkan kehidupannya sendiri.

Solat adalah tonggak dalam kehidupan. Justeru, ia tidak boleh ditinggalkan sama sekali atas apa juga alasan kecuali dibenarkan syarak. Sebab itulah di dalam Islam ada kemudahan solat qasar (memendekkan solat bagi bermusafir) dan solat jamak (menggabungkan solat bagi yang bermusafir dan atas keperluan yang mendesak seperti seorang doktor yang sedang melakukan pembedahan yang mengambil masa melangkaui dua waktu solat).

Begitu juga Islam mengajar cara solat bagi mereka yang sakit dan solat ketika peperangan atau kecemasan. Semua ini menunjukkan tidak ada ruang bagi umat Islam meninggalkan solat atau menangguhkannya.

Seseorang itu hanya dimaafkan tertinggal solat dalam keadaan terlupa atau tertidur. Itu pun dituntut dilaksanakan solat sebaik terjaga atau kembali ingatan meskipun waktu solat itu telah luput.

Alasan yang diberi oleh rakan saudari tidak dapat diterima oleh syarak. Menangguhkan solat kerana mekap jelas meninggalkan solat di atas sebab yang tidak boleh diterima. Kalau kita boleh memperuntukkan waktu untuk makan, apa yang menghalang kita untuk melakukan solat.

Islam juga melarang seorang wanita berhias (bertabarruj) selain kepada suami sendiri. Ini tidak bermakna Islam melarang wanita kelihatan anggun. Dengan menutup aurat secara sempurna dan berdandan ala kadarnya seperti mengenakan bedak, sudah memadai.

Saya cadangkan saudari memanfaatkan program kuliah mingguan untuk wanita di pejabat. Cadangkan kepada guru agama untuk menjelaskan isu yang diterangkan di atas.

Mengenai hubungan kawan saudari dengan teman lelakinya juga gejala tidak memahami batas hubungan di antara lelaki dan perempuan. Kebanyakan muda-mudi menganggap hubungan cinta dan pertunangan sebagai lesen bergaul bebas. Seorang lelaki hanya boleh bergaul bebas dengan perempuan yang telah sah menjadi isterinya, bukan yang akan menjadi isterinya. Tidak ada alasan yang boleh menghalalkan pergaulan bebas di antara lelaki perempuan, termasuk yang bertunang.

Apa yang boleh dilakukan ialah menasihati rakan dan temannya supaya memelihara batas hubungan.



Jawapan disediakan Dr Hafidzi Mohd Noor, pensyarah Universiti Putra Malaysia dan boleh dihubungi di emel wanitajim@jim.org.my.



lArtikel dengan kerjasama Wanita Jemaah Islam Malaysia.

No comments: