Friday, March 24, 2006

Dakwah, perangi kemungkaran secara bersama

Bicara Kalbu: Dakwah, perangi kemungkaran secara bersama

?AKHIR-akhir ini terlalu banyak kemungkaran yang saya lihat di sekeliling kita.

Sebagai contoh, lihat saja di kompleks beli-belah. Berapa ramai pasangan yang berpeleseran, bahkan sebahagiannya melakukan perbuatan yang amat mencolok mata. Lebih menyedihkan mereka adalah orang Melayu.

Tetapi apa yang lebih dikesalkan ialah sikap orang ramai termasuk diri saya yang tidak berbuat apa-apa. Ibarat syaitan bisu seolah-olah perbuatan itu tidak menyalahi norma kehidupan.

Pada pandangan puan, tindakan bagaimana yang sepatutnya kita lakukan?

IBU PRIHATIN,
Johor Bahru, Johor.

Memang benar, mempertahan dan menegakkan kebenaran ajaran Islam adalah kewajipan yang tidak boleh dipertikaikan oleh setiap Muslim. Amar makruf nahi mungkar adalah slogan Islam yang diperintahkan oleh Allah dan rasul-Nya untuk kita bina dan bangunkan pada diri sendiri dan orang lain.

Firman Allah: “Wahai orang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.” (Surah Muhammad, ayat 7)

Kita sepatutnya sedar bahawa musuh Islam sentiasa berusaha untuk memporak-perandakan Islam. Ia bukan saja dengan cara kekerasan, bahkan kadangkala dengan siasah yang cukup halus dan tanpa disedari. Ini termasuk menerapkan unsur negatif seperti pergaulan bebas dalam budaya hidup seharian.

Saya bersetuju dengan apa yang saudari diperkatakan. Oleh kerana selalu sangat berhadapan dengan situasi sedemikian, kadangkala kita merasakan ia bukan luar biasa atau bukan termasuk dalam kemungkaran yang wajib diperangi. Sekiranya ini yang kita rasakan, saya ingin mengajak untuk kita semua merenung hadis Rasulullah SAW bermaksud: “Barang siapa di antara kamu melihat kemungkaran, dia hendaklah mengubah dengan tangannya. Sekiranya tidak mampu (mengubah dengan tangan – kuasa), maka hendaklah dia mengubah dengan lidahnya (teguran dan nasihat), dan sekiranya tidak juga mampu, dia hendaklah mengubah dengan hatinya (yakni tidak rela dan benci dengan kemungkaran tersebut) dan demikian itu adalah selemah-lemah iman. Tidak ada lagi iman selepas tahap itu walaupun sebesar biji sawi."

Dalam hadis lain Rasulullah SAW selanjutnya bersabda lagi yang bermaksud: "Wahai manusia, sesungguhnya Allah berfirman: Suruhlah (manusia) berbuat makruf dan cegahlah mereka daripada kerja mungkar sebelum (tiba suatu waktu di mana) kamu meminta, Allah tidak lagi menerimanya, dan kamu memohon pertolongan lalu Allah tidak menolong kamu lagi."

Kedua-dua hadis itu menjelaskan, bagi memerangi kemungkaran, berdakwah adalah dituntut kerana ia amalan mulia. Dengannya Islam tersebar ke seluruh penjuru dunia. Rasul juga diutus oleh Allah untuk berdakwah demi memerangi kemungkaran dan menegakkan kesejahteraan dalam kehidupan umat manusia.

Firman Allah bermaksud: “Hai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan, dan untuk menjadi penyeru kepada agama Allah dengan izin-Nya dan untuk menjadi cahaya yang menerangi.” (Surah al-Ahzab, ayat 45-46)

Usaha memastikan peraturan Islam terlaksana adalah tanggungjawab setiap orang sama seperti kewajipan terhadap syariat lain.

Bagi membina kehidupan masyarakat dan memakmurkannya atas dasar kebenaran dan kebaikan, Islam meletakkan tanggungjawab itu ke atas setiap lelaki atau wanita, mengikut batas dan kemampuan masing-masing.

Oleh kerana beramal dan bekerja untuk memerangi kemungkaran adalah kewajipan individu dari sudut syarak, ia juga kewajipan secara organisasi atau berpasukan dari sudut tanggungjawab dan pelaksanaannya. Tanggungjawab dan kewajipan ini terlalu berat untuk dipikul oleh orang perseorangan.

Tugas berat seperti ini sebenarnya menuntut pengorbanan tinggi, kemampuan dan kesungguhan yang tidak terbatas. Ia tidak mungkin mampu dipikul atau dilaksanakan oleh mana-mana individu sekalipun dengan memerah seluruh tenaga, kegigihan dan kesanggupan menghadapi segala dugaan dan rintangan.

Sebaliknya tanggungjawab ini hanya mampu dipikul atau dilaksanakan secara terancang dalam satu pasukan yang tersusun rapi. Bekerja dalam satu pasukan seperti ini akan menggabungkan segala kemampuan dari sudut kesedaran, penyusunan dan kekuatan dalam menghadapi suasana yang semakin mencabar.

Bahkan, ada dalil jelas daripada al-Quran dan sunnah yang menuntut supaya amal ini dilakukan dalam satu pasukan yang tersusun kemas.

Firman Allah bermaksud: “Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebaikan dan takwa dan janganlah kamu tolong menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran" (Surah al-Maidah, ayat 2).

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesungguhnya serigala itu (musuh Islam) hanya akan dapat memakan kambing (umat Islam) yang tersisih dari kumpulannya.”


# Jawapan disediakan Sumilah Marto, pensyarah Maktab Perguruan di Johor Bahru, Johor dan boleh dihubungi pada wanitajim@jim.org.my

No comments: