Saturday, July 09, 2005

Bimbingan ilmu seksologi ikut usia,jodoh ujian untuk capai kebahagiaan

Soalan

Bagaimanakah caranya untuk mendedahkan pengetahuan mengenai seks atau seumpama dari sudut positif tidak mengira usia. Hal ini kerana pada masa ini apabila persoalan mengenai seks diutarakan, ramai ibu bapa seolah-olah tidak bersetuju. Apa pendapat puan?
Nurul, Kuala Lumpur.

Jawapan:
Pendidikan seks menurut perspektif Islam diajarkan mengikut empat peringkat usia. Pertama, prabaligh (7 hingga 10 tahun), baligh (11 hingga 13 tahun), remaja (14 hingga 16 tahun) dan dewasa muda/belia (17 tahun ke atas).Perkara yang perlu didedahkan juga berbeza mengikut peringkat umur. Ramai ibu bapa tidak setuju kerana kekurangan ilmu bagaimana mahu menjelaskan perkara ini kepada anak mereka. Namun, saya sangat merasakan ilmu ini amat penting diajarkan oleh ibu bapa sendiri. Saya dan rakan berusaha menunjukkan jalan dan cara mendidik anak mengenai perkara berhubung seks kepada ibu bapa. Harap saudari bersabar menunggu kesediaan ibu bapa hari ini untuk menjalankan peranan itu. Saya juga berharap agar saudari merujuk sumber sahih apabila bertanya mengenai seks seperti ibu bapa (sekiranya mereka bersikap terbuka), guru biologi, guru agama serta orang dewasa yang matang dan bertanggungjawab. Jangan bincang sesama kawan dan teman saja.
Dijawab oleh Dr Harlina Halizah Siraj, doktor pakar sakit puan.

Soalan
Kita didedahkan lelaki yang baik dipasangkan dengan perempuan yang baik. Lelaki yang jahat pula dipasangkan dengan perempuan yang jahat. Begitu sebaliknya. Di sini saya timbul sedikit keraguan mengenai perkahwinan itu. Tidakkah lelaki atau perempuan jahat yang sudah insaf dan bertaubat, mesti berkahwin dengan orang seperti mereka sebelum insaf dan bertaubat? Tidakkah mereka perlu berkahwin dengan orang baik supaya lebih dapat membimbing ke jalan yang diredai Allah?Abang C.

Jawapan:

Dalam surah an-Nur, ayat 26, Allah berfirman maksudnya: "Wanita yang keji untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji bagi wanita yang keji. Dan wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik...." (baca hingga ke akhir ayat) Ayat ini diturunkan sempena peristiwa ‘al-ifki’ iaitu ketika Saidatina Aisyah difitnah oleh puak munafik di Madinah bahawa beliau melakukan perbuatan curang dengan seorang sahabat yang baik bernama Sofwan bin Mu'attol.Allah mempertahankan kesucian Aisyah dan menegaskan bahawa jika benarlah Aisyah itu jahat, masakan beliau dapat mendampingi seorang manusia paling suci seperti Nabi Muhammad SAW dan sangat disayangi pula oleh Baginda? Pengajaran daripada ayat itu adalah hubungan intim antara pasangan suami isteri itu hanya berlaku apabila wujud persamaan dari segi akhlak serta cara hidup. Orang yang mulia akhlaknya tidak akan bahagia di sisi orang yang jahat dan begitulah sebaliknya.Hal itu tidak menafikan adanya jodoh antara dua insan yang berbeza matlamat serta cara hidupnya seperti Asiah dengan Firaun dan pasangan lain yang dapat kita saksikan sepanjang sejarah manusia. Semua itu adalah ujian. Lagipun hati manusia ini sering berbolak balik. Hari ini baik, esok berubah, kemudian baik semula.

Dijawab oleh Prof Madya Maznah Daud, pensyarah syariah di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor. Pandangan dan permasalahan layari www.bicarakalbu.blogspot.com

No comments: