Monday, May 29, 2006

Guna pendekatan tauhid tingkat penguasaan matematik

Bicara Kalbu: Guna pendekatan tauhid tingkat penguasaan matematik

? MERUJUK kepada artikel Jendela Hikmah dalam ruangan ini pada minggu lalu. Saya ingin mengutarakan masalah anak lelaki yang berada dalam Tingkatan Dua yang sangat lemah penguasaan Matematik, terutama kerana ia diajar dalam bahasa Inggeris. Apakah panduan, teknik atau taktik untuk mengatasi masalah ini.

MOHD RAPIEE,
Kuala Lumpur.

BERCAKAP mengenai Matematik, saya lebih suka mengaitkannya dengan kewujudan Allah. Contohnya, sesi perbincangan ‘Cara Mengingati Allah Sambil Bermatematik.’ Insya-Allah saya akan tulis mengenai tajuk ini dalam sesi penulisan yang lain.

Ramai anak Melayu Islam lemah dalam matematik. Sebenarnya sindrom ‘lemah matematik’ adalah hanya satu persepsi yang tidak ‘real’.

Persepsi ini hanya sesuatu yang wujud dalam fikiran kita dan anak anak kita. Anak (kadang-kadang ibu bapa juga) memutuskan dalam minda mereka bahawa Matematik adalah satu mata pelajaran yang susah. Maka, otak secara automatik memprosesnya, lantas persepsi ‘susah’ terjelma dalam minda. Sel saraf terlebih dulu menerima arahan supaya tidak 'berfikir'. Akhirnya permasalahan Matematik adalah perkara yang mustahil untuk diselesaikan oleh minda.

Kita boleh menggunakan pendekatan tauhid untuk mengukuhkan penguasaan matematik. Matematik tidak lebih daripada ‘sunatullah’ (hukum alam semula jadi – law of nature) yang pasti dan tidak berubah. Kerana itulah asas matematik diperkukuhkan oleh ahli matematik Muslim pada zaman silam. Contohnya Al-Khawarizmi memperkenalkan algebra dan konsep Al-Muqabbala (Persamaan Quadratik) kerana beliau memahami matematik adalah tertakluk kepada sunnatullah yang tetap.

Contohnya, operasi ‘campur’, 2 + 2 = jawapannya tetap 4 di mana pun dan pada zaman apa pun.

Jika pergi kepada konsep yang lebih tinggi, kita boleh melihat kepada sudut yang dibentuk oleh bucu segi empat dalam sebuah bulatan. Sudut yang bertentangan jumlahnya tetap 180 darjah bagaimana bentuk segi empat itu. Jumlah sudut segi tiga tetap 180 darjah bagaimana bentuk segi tiga itu.

Kalau anak dapat ditanamkan dengan keimanan kepada sunnatullah yang menjadi sebahagian daripada ajaran tauhid mereka bukan sahaja boleh menguasai Matematik, malah mampu mengguna-pakainya dalam sains.

Pada hemat saya ilmu apa pun boleh dikuasai dengan tiga langkah utama.

# Tanamkan azam ke dalam hati dan minda bahawa ‘sebagai pelajar ilmu yang diajar ini sangat penting untuk masa depan saya. Insya-Allah saya boleh boleh kuasai ilmu ini jika belajar bersungguh-sungguh.’

# Berikan sepenuh tumpuan terhadap pengajaran ketika guru mengajar. Buat soalan latihan dengan segera jika disuruh.

# Segera membuat latihan tambahan di rumah.

Namun, secara khusus untuk ilmu matematik, masalah utama yang menyebabkannya susah ialah kerana ia adalah sesuatu yang ‘abstrak’. Untuk memudahkannya, maka sifat abstrak ini perlu dijadikan ‘konkrit’ iaitu boleh digambarkan dengan pancaindera.

Kita perlu menghuraikan apa sebenarnya ‘angka’, ‘nombor’, ‘x’, ‘y’, ‘z’ dan banyak lagi simbol yang digunakan.

Pada peringkat lebih tinggi maksud istilah tertentu perlu diterangkan. Kebanyakan pelajar hanya diminta kira, kira dan kira tanpa ditafsirkan dan diterangkan apa sebenarnya yang dikira. Tidak juga dikaitkan ilmu matematik dengan kehidupan seharian.

Pendeknya kebanyakan pengajaran hanya mengikut buku teks yang ringkas. Tidak hairan kebanyakan orang menganggap matematik hanya ilmu kira mengira.

Jadi untuk membantu anak supaya lebih meminati matematik, ibu bapa perlu cuba memahami matematik lebih daripada sekadar merujuk buku teks. Ibu bapa perlu banyak merujuk kepada buku tambahan. Kaitkan matematik dengan ilmu lain dan alam sekeliling.

Sebenarnya, jika kita menguasai matematik dan juga Islam, kita boleh berbicara matematik sambil mengajar al-Quran.

# Jawapan disediakan oleh Dr Hafidzi Mohd Noor, pensyarah Universiti Putra Malaysia dan Shamsudin Abdullah, pensyarah Kolej Universiti Kejuruteraan dan Teknologi Malaysia. Segala permasalahan dan jawapan boleh layari www.bicarakalbu.blogspot.com

Artikel dengan kerjasama Wanita Jamaah Islah Malaysia.

No comments: