Friday, February 16, 2007

Bacaan secara santai bantu remaja minat terokai ilmu

Bicara Kalbu: Bacaan secara santai bantu remaja minat terokai ilmu

?SAYA mempunyai tiga orang anak lelaki berumur antara 12 hingga 16 tahun. Dua daripada mereka tinggal bersama saya dan seorang lagi bersekolah di sekolah berasrama penuh.


Ketiga-tiga anak saya ini lebih suka menghabiskan masa mereka khususnya pada musim cuti sekolah di depan komputer untuk bersembang di laman sembang, bermain permainan komputer dan bermain bola sepak. Jarang sekali saya melihat mereka membaca surat khabar, jauh sekali membaca buku.

Saya dan suami memang gemar membaca dan menjadikan ia aktiviti harian. Kami juga memiliki perpustakaan mini di ruang tamu dan bilik tidur utama untuk menempatkan koleksi bahan bacaan.

Kami berusaha menggunakan masa berinteraksi dengan anak untuk menggalakkan mereka membaca tetapi setakat ini tidak memperlihatkan sebarang kesan positif.

Saya ingin anak saya berpengetahuan luas supaya mereka lebih berdaya saing dan berjaya dalam kehidupan. Mohon pandangan dan cadangan untuk menyelesaikan isu yang sering mengganggu fikiran saya ini.

Ibu moden prihatin,
Kajang, Selangor.

Syabas puan. Kesungguhan dan keinginan puan yang tinggi untuk menyediakan minda dan diri anak remaja sebagai pencari ilmu seharusnya menjadi salah satu tujuan ibu bapa masa kini dalam mendidik anak.

Berbekalkan ilmu pengetahuan yang sentiasa diperbaharui lagi mantap, remaja akan dapat membuat keputusan, penilaian dan pemilihan yang tepat dalam mengharungi alam remaja penuh bergelora serta semakin mencabar.

Sesuai dengan jiwa remaja yang kreatif dan dinamik, banyak perkara perlu diambil kira bagi memujuk mereka merasa keseronokan membaca. Remaja lelaki khususnya gemar kepada suasana mencabar dan jauh daripada kelaziman. Mereka turut mempunyai cita rasa yang pelbagai dan berbeza antara individu dengan individu lain.

Berikut adalah saranan yang diharapkan dapat membantu puan dan ibu bapa dalam memupuk tabiat membaca di kalangan generasi muda khususnya remaja lelaki:

# Persekitaran yang kondusif. Wujudkan suasana bersantai yang tidak mirip perpustakaan. Contohnya menyediakan sofa yang empuk atau buaian dengan susun atur yang unik. Pendingin udara dengan alunan muzik yang lembut mampu memukau mereka. Mohon pandangan dan pembabitan anak remaja dalam mereka bentuk ruang bacaan di rumah.

# Bawa mereka bersama membeli bahan bacaan. Lakukan penyelidikan berkenaan bahan bacaan kegemaran mereka. Contohnya, muzik, animasi, seram (horror) dan sukan (sports).

# Pelbagaikan bahan bacaan seperti majalah, komik, buletin, surat khabar mingguan, majalah berkala, buku fiksyen, buku bukan fiksyen, buku agama, buku motivasi dan lain-lain.

# Wujudkan bekas bahan bacaan yang menarik dan mudah alih mengikut kategori atau jenis.

# Sediakan katalog buku terkini daripada pelbagai penerbit bagi menggalakkan mereka untuk terus membaca dan tidak ketandusan bahan bacaan kontemporari.

# Jemput rakan mereka dan anak jiran untuk bersama menikmati keseronokan membaca bersama.

# Sentiasa mencari peluang berkongsi pandangan, pengalaman dan komentar mereka mengenai bahan yang dibaca sama ada ketika berada dalam kereta atau ketika makan.

# Berikan pengukuhan dalam bentuk material seperti memenuhi kehendak semasa mereka atau jika mereka berjaya menghabiskan bahan bacaan.

# Jangan lupa menanamkan kesedaran kendiri pentingnya membaca untuk kecemerlangan masa depan mereka.

# Galakkan mereka menyertai kelab membaca serta peluang membeli buku secara on-line sekali sekala.

# Ada ribuan laman web yang boleh membantu remaja lelaki memilih dan berkongsi bahan bacaan yang sesuai lagi menarik.

Jawapan disediakan oleh pensyarah Institut Perguruan Ipoh Perak, Norhayati Sidek

No comments: