Friday, April 27, 2007

Suami curang mahu ketepi teman wanita

Suami curang mahu ketepi teman wanita
Oleh Dr Hafidzi Mohd Noor

SAYA terbaca jawapan Dr Hafizi mengenai suami curang di ruangan Bicara Kalbu yang disiarkan Berita Harian. Saya adalah suami curang. Untuk pengetahuan, saya berkahwin dengan isteri ketika berusia 22 tahun akibat ditangkap khalwat. Ketika bujang saya agak liar tetapi berubah selepas mendirikan rumah tangga dan dikurniakan tiga anak.


Tiga tahun lalu, saya berkenalan dengan pelayan pelanggan dan menjadi liar semula, seperti minum arak dan mengambil pil ecstasy. Isteri tidak mengetahui perkara ini.

Selepas mengikuti kursus kerohanian, saya bertekad untuk berubah dan memutuskan hubungan dengan teman wanita saya. Baru-baru ini, teman wanita saya berjumpa dengan isteri dan menceritakan perhubungan kami.

Teman wanita memaksa saya mengahwininya dan mendakwa beliau kini mengandungkan anak saya.

Saya menjelaskan segala-galanya kepada isteri. Persoalannya, adakah dengan menolak hasrat teman wanita itu tindakan yang betul dan bagaimana jika dia melakukan perkara tidak diingini nanti.



Suami insaf,

Sungai Buloh, Selangor



Terlebih dulu saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada saudara kerana saudara sudah berubah dan mengambil langkah untuk berubah. Anggaplah kesulitan yang saudara lalui untuk meninggalkan semua tabiat buruk sebagai jihad yang diberi ganjaran pahala besar.

Sebenarnya sukar bagi orang yang sudah biasa dengan amalan buruk untuk meninggalkannya, kecuali disertai tekad yang kuat. Nasihat saya ialah teruskan istiqamah dan sentiasa menghampirkan diri kepada Allah.

Banyakkan melakukan ibadat seperti solat dengan khusyuk dan melaksanakan sebanyak mungkin amalan sunat supaya Allah mencintai kita. Apabila kita semakin hampir dengan Allah, maka Dia akan memelihara kita daripada sebarang keburukan dan kemungkaran.

Persoalan yang saudara hadapi kini ialah kesilapan lalu yang dirahsiakan tetapi kini didedahkan kepada isteri dan anak. Saudara boleh melihat ini dari beberapa sudut.

Sudut pertama, anggap dan terimalah ini sebagai kifarah yang akan membersihkan diri dan menghapuskan dosa. Kedua, peristiwa ini memberi peluang kepada saudara untuk memohon maaf atas segala keterlanjuran terhadap isteri dan anak.

Menulis dan mengucapkannya tidak semudah menanggungnya, tetapi, itulah hakikat kebenaran amat pahit untuk ditelan tetapi menjadi penawar amat mujarab.

Kini isteri saudara harus membuka hatinya untuk memaafkan saudara, namun ia tidak semudah difikirkan. Hati seorang wanita mungkin boleh memaafkan, namun sukar untuk melupakan. Biarlah 'masa menjadi rawatan'.

Masalah yang lebih rumit ialah apabila bekas teman wanita mendakwa dia kini mengandung hasil hubungannya dengan saudara. Terus terang saya katakan, saya tidak ada jawapan kepada masalah ini.

Tiada siapa yang boleh mengesahkan sama ada teman wanita saudara berbohong atau bercakap benar kerana hanya saudara dan dia yang tahu kebenarannya.

Jika saudara berkata benar, maka jelaslah bekas teman wanita berbohong. Tetapi kebenaran tidak boleh dipertahankan dengan dakwaan semata-mata. Ia perlu disahkan dengan bukti.

Dari sudut Islam, ia adalah tuduhan serius. Menuduh zina adalah kesalahan yang dinamakan qazaf dan jika tuduhan ini tidak dibuktikan ia boleh dikenakan hukuman berat mengikut undang-undang syariah.

Namun, apakah teman wanita saudara pernah berfikir dari sudut ini, dengan cara dan gaya hidup yang jauh dari petunjuk Islam. Jika dia bercakap bohong, ia melakukannya semata-mata untuk memerangkap saudara atas keterlanjuran lalu.

Saudara meletakkan diri saudara dan keluarga dalam keadaan yang amat rumit. Tiada siapa dapat mengeluarkan saudara daripada kemelut dicipta sendiri melainkan Allah.

Bermunajatlah kepada Allah dengan doa yang lazim dibaca, “Wahai Tuhan Kami, kami telah menzalimi diri kami dan jika Engkau tidak mengampunkan kami, maka kami termasuk orang yang rugi.” Semoga saudara menemui jalan keluar.



Oleh Dr Hafidzi Mohd Noor



l Penulis ialah pensyarah di Universiti Putra Malaysia. Soalan dan jawapan boleh dilayari di www.bicarakalbu.blogspot.com

No comments: