Friday, January 25, 2008

Isteri kedua terabai tak dapat hak giliran

Bicara Kalbu:

www.bicarakalbu.blogspot.com

SAYA mohon pandangan bagaimana untuk meningkatkan keyakinan dan jati diri sebagai wanita Islam yang sudah insaf. Sebenarnya saya adalah isteri kedua dan berkahwin secara rahsia tanpa pengetahuan isteri pertama. Pada mulanya sukar untuk menerima realiti berkahwin dengan suami orang. Pelbagai cabaran dihadapi, namun saya menerimanya dengan ikhlas dan berharap suami berlaku adil kepada saya dan madu.

Isteri pertama tidak dapat menerima saya hingga hari ini. Oleh itu, sejak peringkat awal perkahwinan, saya tidak ada giliran. Suami meminta supaya seluruh giliran saya diberikan kepada isteri tua. Untuk tidak mengeruhkan keadaan, saya menerimanya dengan bersyarat. Kami membuat perjanjian yang dipersetujui bersama, apabila saya mempunyai zuriat nanti giliran isteri akan diberi sama rata. Sejak itu, suami hanya berjumpa saya pada waktu kerja. Kini sudah lima tahun usia pernikahan dan kami dikurniakan cahaya mata. Namun suami tidak melaksanakan janjinya.

Bukan saya tidak bertimbang rasa kerana dalam banyak perkara saya mengalah. Apakah lagi yang perlu saya lakukan? Bagaimanakah langkah seterusnya yang harus dilakukan? Bersabar yang bagaimanakah harus ditabahkan? Saya sentiasa berdoa supaya Allah memberi kekuatan dalam menempuh segala ujian datang.



Adakah sama status isteri kedua, ketiga dan keempat? Apakah makna sebenarnya adil dalam konteks poligami? Bantulah saya menangani masalah ini kerana saya fikirkan mengenai pendidikan anak kerana saya sudah berkorban dengan merelakan giliran saya diambil. Saya bingung, apabila balik ke kampung hanya bersama anak dan bersendirian menghadapi segala permasalahan rumah tangga ini.

Isteri kedua yang terabai
Shah Alam

PUAN yang dirahmati Allah. Izinkan saya memberi pandangan dan berkongsi pengalaman kerana saya juga adalah isteri kedua. Semoga perkongsian ini akan dapat memberikan manfaat dan nilai tambah dalam usaha puan memperbaiki keadaan.

Pertama, dalam kehidupan suami isteri sama ada seorang isteri atau berbilang isteri, yang ingin kita capai adalah sakinah, mawaddah dan rahmah seperti diajarkan Allah kepada kita dalam al-Quran.

Allah berfirman bermaksud: "Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati (ketenangan) dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang yang berfikir." (Surah ar-Ruum, ayat 21)

Apatah lagi dalam rumah tangga poligami yang terkadang kita terjerumus kepada hanya mementingkan hak kita saja sama ada isteri pertama atau isteri kedua hingga kita mengabaikan elemen sakinah (bersenang hati dalam ketenangan dan kemesraan), mawaddah (kasih sayang) dan rahmah (belas kasihan).

Tujuan poligami dalam Islam ialah untuk membela wanita. Ia bermakna mana-mana wanita berada dalam institusi perkahwinan poligami akan mendapat jaminan pembelaan baik dari sudut emosional dan fizikal.

Ia bermakna semua isteri mempunyai hak mendapat layanan seimbang daripada suami baik daripada sudut menyempurnakan nafkah lahir dan batin. Walaupun dari sudut kasih sayang tidak ada manusia yang boleh bersikap adil, namun suami tidak boleh melebihkan salah seorang isterinya semata-mata kerana dia cenderung atau lebih mencintainya.

Dia wajib bersikap adil sama ada dari sudut giliran antara isterinya, juga dalam menyara mereka. Merujuk kepada penulisan puan, perkahwinan sudah berlaku. Antara risiko ditanggung isteri kedua yang berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama ialah yang berlaku kepada puan.

Jika suami kurang bertanggungjawab dan tidak menjalankan amanah perkahwinan, maka ia akan mudah melakukan penyelewengan dalam soal pembahagian hak giliran dan keadilan memberi nafkah.

Persoalan sama ada isteri pertama menerima puan atau tidak bukanlah asas yang membolehkan suami tidak menjalankan tanggungjawab dan menyeleweng daripada keadilan terhadap isterinya.

Apabila akad dilakukan itu sah, maka suami wajib bertanggungjawab sepenuhnya atas lafaz berkenaan seperti beliau harus bertanggungjawab kepada isteri pertamanya.

Namun, disebabkan perkahwinan ini dilakukan rahsia, maka di sinilah isteri kedua banyak terperangkap dalam 'mengalah' supaya suami tidak menghadapi kesukaran dan isteri kedua pula berpada demi 'mengharmonikan' suami dan 'mendamaikan' keadaan rumah tangga sendiri.

Namun, keadaan mengalah ini tidak dapat bertahan lama kerana suami tidak mengambil langkah positif selepas beliau mempunyai dua isteri. Oleh kerana asas pertama perkahwinan tidak dilakukan dengan baik, akhirnya puan yang akan menderita sedang suami seolah-olah lepas tangan.

Jika puan berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama dan suami tidak mempunyai surat kebenaran daripada Jabatan Agama Islam Negeri serta tidak mempunyai surat perintah mahkamah yang membenarkan poligami dilaksanakan, maka benteng pertahanan puan untuk meminta suami menjalankan tanggungjawabnya semakin tipis kerana beliau tidak terikat dengan mana-mana institusi yang boleh mengawal beliau daripada melakukan ketidakadilan.

Perkara inilah yang selalu dipandang ringan isteri kedua, ketiga dan keempat sebelum mereka mendirikan rumah tangga. Walaupun ada perjanjian antara puan dan suami, oleh kerana perkahwinan ini tidak mengikut prosedur undang-undang yang betul, maka sukar mendapatkan apa dijanjikan suami.

Jika puan masih mengharap sesuatu yang baik daripada perkahwinan ini, maka puan dan suami perlu berbincang memperbaiki keadaan. Sila hubungi pejabat agama untuk mendaftarkan semula perkahwinan walaupun puan akan didenda nanti.

Jika isteri pertama masih tidak menerima puan, itu tidaklah menjadi penyebab kepada suami mengabaikan puan. Walaupun di sisi undang-undang suami boleh terlepas, namun mungkin puan perlu memperingatkan mengenai tanggungjawabnya dengan Allah yang akan dipersoalkan kelak.

Isteri pertama, kedua, ketiga atau keempat, statusnya sama saja. Giliran perlu dilakukan dengan adil seperti ditunjukkan Rasulullah SAW. Jika berlaku kelebihan kepada isteri pertama atau kedua, ia mestilah memperoleh kebenaran dan keredaan daripada isteri lain.

Jadual penggiliran pula tidak ditentukan oleh bilangan anak. Penggiliran adalah hak isteri, tiada kaitan dengan anak. Oleh itu, jika beristeri dua, bilangan hari suami bersama kedua isterinya mesti sama, melainkan terlebih kurang, itupun atas budi bicara masing-masing.

Bagaimanapun, dari sudut keadilan nafkah lahir, ini sudah semestinya berdasarkan bilangan tanggungan. Jika isteri yang pertama mempunyai lapan anak dan kedua lima anak, sudah tentu pemberian nafkah berdasarkan berapa mulut yang perlu disuap.

Oleh kerana isteri pertama punya anak yang lebih ramai semestinya jumlah elaun saraan hidup untuk keluarga pertama lebih besar, sejajar dengan bilangan isi rumahnya. Cuma dalam aspek pengendalian kehidupan seperti jumlah anak berbeza sudah pasti keadilan itu tidak diukur dengan sama rata.

Isteri mempunyai anak ramai tentulah pengurusannya tidak sama dengan isteri yang mempunyai anak sedikit. Namun secara keseluruhan, aspek kehidupan baik isteri pertama mahupun isteri kedua, perlulah saling bekerjasama dan berlapang dada.

Namun, dalam aspek ini tidaklah sampai hak dan kebajikan isteri pertama atau kedua terabai. Pun begitu tidaklah kerana mementingkan hak keharmonian rumah tangga tergugat kerana tiada kebahagiaan dapat dicapai jika salah satu pihak selalu melakukan masalah dan menggugat keharmonian rumah tangga. Tangan mesti bertepuk kedua belah untuk berbunyi.

Oleh itu, bagi memperbaiki keadaan, saya mencadangkan supaya puan berbincang dengan suami akan hal ini. Jika perbincangan tidak berhasil, suami masih tidak mengambil tindakan, maka puan perlu mendapatkan pihak ketiga yang dipercayai dan dihormati suami.

Jika masih tidak berjaya, puan bolehlah menggunakan institusi pengaduan (institusi sulh dengan tujuan memperbaiki keadaan puan sekeluarga).

Bersabar ialah menahan diri daripada segala sifat keji dan mengelakkan melakukan perkara kurang bijak. Sabar mesti dipasangkan dengan solat, bukan sabar berdiam diri dan memendam perasaan, tetapi perlu berusaha dan berdoa kepada Allah.

Allah berfirman bermaksud: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat (sembahyang) dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang yang khusyuk." (Surah al-Baqarah, ayat 45)

Semoga puan terus tabah mengharungi kehidupan berpoligami. Sentiasalah mendekatkan diri dan mengadu kepada Allah kerana terkadang kita tidak tahu Allah menurunkan sakinah kedamaian-Nya kepada kita tanpa disangka.

Berbincanglah dengan baik bersama suami. Jika ada ruang dan peluang, bersemuka dengan isteri pertama, berbincang dari hati ke hati. Jangan bertangguh hingga sesuatu perkara buruk berlaku, barulah kita ingin berkongsi kasih secara harmoni.

Jawapan disediakan Siti Hamisah Manan dan Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor. Semua persoalan yang lalu boleh layari www.bicarakalbu.blogspot.com

89 comments:

insan kerdil said...

saya bersimpati dengan nasib puan tetapi isteri kedua juga perlu pandai menjaga hati isteri pertama.Cuba bayangkan anda berada di tempat isteri pertama.Jika isteri pertama telah sabar dengan perbuatan suami yang berkahwin secara senyap dengan puan, apa salahnya jika puan juga bersabar atas natijah yang berlaku hasil perbuatan suami dan puan dahulu.Fikirkan.Bertaubat bukan hanya meminta ampun kepada Tuhan malah perlu meminta maaf kepada isteri pertama juga iaitu orang yang telah terluka dengan perbuatan puan dan suami.Lebih merendah diri dan rajin berbincang secara efektif dengan suami.Sedikit usaha mungkin berjaya merubah keadaan kepada yang lebih baik.Poligami tidak mampu untuk dilakukan oleh sebarang orang.Hakikat itu perlu disedari sebelum berkahwin lagi.Jika terdorong dengan rasa dengki atau cemburu dengan isteri pertama, mengadulah kepada Allah.Banyakkan solat tahajjud.itu lebih utama dari sibuk memikirkan siapa dapat masa lebih atau tidak.

Sweetiepie said...

suami puan hendaklah bertanggung jawab kepada puan dan anak puan. Tidak kira la puan ini isteri pertama, kedua atau ketiga. puan adalah isteri yang sah. Perkahwinan rahsia? Tidak ada rahsia disisi Allah kerana Allah Maha Mengetahui. Jika suami tidak bertanggungjawab itu bermakna dia berdosa terhadap puan, anak puan dan martabat puan sebagai seorang wanita muslimah.

Sweetiepie said...

to insan kerdil:
Hello... natijah apa yang kau cakapkan ni? Perkahwinan yang sah tu bukan lah suatu dosa tau tak? Apasal cara kau cakap macam benda tu dosa yang sangat besar? LEbih baik berkahwin daripada berbuat maksiat. Apa la lu.

Anonymous said...

salah ke kalau jd isteri kedua?

LyLaFuz said...

sy dpt memahami perasan puan saat nie..dan harap puan bnyakkan bersabar..percaya la pd cinta n syg suami puan x kan pernah berubah..maybe 2 dpt menguatkan lg rumahtngga puan..n percaya sebalik kesabaran puan yg kuat akn membuahkan kebahagian kelak...

nurul said...

salam..
saya bersimpati dengan masalah puan dr shah alam selaku isteri k2 y diabaikan.. ia buat sy terfikir sejenak..adakah sy bakal melalui pengalaman tersebut..buat masa sekarang,sy mempunyai hubungan dengan seseorg yg sudh mempunyai isteri.mulanya, sy x menyangka utk jd spt ini.setelah mengenalinya, dia terlalu baik utk sy.kesusahan ditanggung bersama. malah banyak perkara mengenai Islam dikongsi bersama.bimbingan dan kebaikannya buat saya tertarik.dia suka bersedekah.kalau nk dibandingkan usia kami jauh bezanya.sy br 23 thn, tp bakal suami sy hmpir mcecah 40 thn.itu mjadi 1 psoalan utk sy.bkn bereri sy malu klu bsuamikan dia y berumur, tp dr segi jgka pjg, utk ms depan ank2 suatu hr nanti, adakah dia msh releven dgn umur sy?itu persoalan pertama. kedua, kami dlm proses menguruskan utk memberitahu keluarga masing2. jalan y bakal kami lalui ialah dgn berterus terang dengan keluarga.kami tdk mahu perkahwinan y bakal dibina nanti adalah diluar pengetahuan isteri ptamanya dan juga pihak keluarga saya.cuma, sy khuatir, adakah sy akan dituduh sbg perampas? tdk sama sekali.saya jg wanita.memahami setiap keinginan wanita.namun, andai dialah jodoh yang telah ditentukan utk sy, adakah saya mash dianggap bersalah?sy keliru,namun dr hr ke hr, kasih dan syg sy semakin menebal.sy merupakan lepasan ijazah y sudh bekerja.mgkin persoalan nafkah tdk mnjadi psoalan utma.tp sy keliru dgn kputusn sy sdiri adakh sy ptut mjauhinya @ meneruskan hasrat kami.saya cuba utk mengelak dr nya, tp sy tak mampu. walaupun kami tdk pernh terlanjur,tapi sy seakan terhutang budi dgn kebaikan y tlh da lakukan.membuatkan saya tidak boleh melupakannya.sebab itu, sy berjanji dgn dr sy, seandainya sy mjadi isteri kedua nya, sy akan memastikan bhw dia mdapat y terbaik dr sy, juga buat isteri ptamanya, sy akan cube berbaik dan menjadikan dia sebagai kawan sy.hidup sy dikelilingi dgn pelbagai pgalaman.majikan sy beristeri 2.tp madunya berantakan dan berbalah.sy cube mengambil iktibar drp situasi majikan sy.apapen, sy masih buntu.apa y wajar sy lakukan.solat hajat & istikhoroh y sy buat selalu menghadirkan dirinya dlm ingatan.sy tkut dan x pasti adakah itu petunjuk?bagilah sy pedoman

keliru, nurul kota bharu

akuhanya hamba said...

Masyarakat suka menghukum wanita yg jadi isteri ke dua. Hairan sungguh, sedangkan Allah sendiri menghalalkannya kenapa ia seakan-akan jadi dosa besar pula?? Sape kita nak menidakkan kurnian allah ini? Adakah kita menidakkan kurniaan Allah untuk lelaki? Yang menjadi punca masalah ialah apabila lelaki itu tidak menjalankan t/jawab.. Itu lebih kpd sikap LALAI manusia (lelaki). Bagaimana nak berlaku adil jika isteri pertama menghalang suaminya menjalankan t/jwb utk isteri-isterinya??? Menghalang suami bertemu istri kedua bermakna menghalang suami berlaku adil, ini suatu penganiayaan. Siapa yg salah disini?? Cuba semua sepakat, bertolak ansur pasti takde masalah. Jika nak kata suami itu HAK ISTRI PERTAMA anda SILAP. Semua manusia di muka bumi ini hak ALLAH. Suami, ayah, mak, adik beradik, kawan-kawan yang anda kata milik anda tu hanya pinjaman sementara di muka bumi. Kalau dia nak ambik sekejap saja...so buat apa nak berebut...

Atira Tirana said...

Membaca cerita puan seperti membaca kisah hidup sendiri. Bezanya usia perkahwinan kami baru mencecah 2 tahun dan belum mempunyai anak. Setiap waktu isteri pertama suami saya mendesak suami menceraikan saya dan tidak membenarkan lansung suami pulang ke rumah saya. Pernah 2 kali apabila suami pulang ke rumah, dia datang dengan menjerit dan memaki hamun saya di hadapan rumah saya sendiri sehingga jiran-jiran keluar melihat apa yang berlaku. Saya di panggil dengan pelbagai nama seperti jalang dan sial. Selepas itu suami tidak lagi berani pulang ke rumah. Jika dia ingin berjumpa saya, dia akan mengarahkan saya pergi ke daerah lain dan kami berjumpa di sana. Siksanya hidup saya hanya tuhan yang tahu. Perbincangan dengan suami hanya berkahir dengan pertengkaran dan keadaan tetap sama.Jika saya mempersoalkan hak saya suami akan terus tidak menghubungi saya untuk beberapa hari sehingga saya mengalahdan meminta maaf. Nafkah zahir dan batin saya lansung tidak di pedulikan. Kecewa dan penyesalan kerana terlalu percaya dengan janji-janji manis tak mampu lagi saya ungkap dengan kata-kata. Kini hanya Allah tempat saya mengadu dan meminta kekuatan untuk terus meniti hari-hari yang mendatang. Ada waktunya saya rasakan hidup saya sudah berakhir pada saat saya bersetuju untuk hidup bersamanya. Saya rasa ini adalah satu penderaan yang sangat zalim kerana ianya telah membunuh jiwa dan harga diri saya. Selama mana saya mampu bertahan, saya sendiri tidak pasti.

minluvdia said...

ketika ini saya berada di wad krn tekanan darah yang tinggi akibat stress. Tolonglah jangan salahkan isteri ke dua. Kami pun manusia biasa yang mana tidak mampu utk menidakkan takdir ini. Tdk semua isteri ke dua itu tdk baik. Kami perlu berkorban segalanya dan perlu memahami semua keadaan dlm erti kata lain, beralah walau kita amat memerlukan suami saat ini. Menangis pun seorg diri.. Inilah takdir dan inilah ujian. Sabar dan sabar dan sabar.. Terimalah golongan kami ini dgn sebaiknya... Selami juga jiwa dn perasaan kami.. Terima kasih

Nur said...

alhamdulillah,

segala puji bagi Allah SWT. rupanya kita semua senasib. Tapi yakinlah Allah maha penyayang, asal saja setiap ujian yang Dia berikan mendekatkan diri kita kepadaNya.

Tatkala fikiran saya menjadi buntu dari masaalah rumahtangga yang menyelubungi, saya tercari-cari insan yang dapat mendengar keluhan hati yang dapat memberi kata2 semangat tapi malang, teman-teman rapat semua nya menentang poligami, lalu tidak akan langsung memberi peluang untuk kita meluahkan perasaan.

Saya pun terfikir, bagaimana kalau kita tubuhkan sebuah support group untuk memberi perangsang pada saudara muslimah kita yang mengahadapi masalah yang sama. Dalam poligami, boleh jadi, isteri pertama yang tersiksa, boleh jadi isteri kedua yang terseksa. Kita boleh sama sama bantu membantu dan belajar cara mendekatkan diri dengan Allah melalui ilmuNya yang maha luas untuk kita dapat menjadi insan yang bertakwa.

is3 said...

Simpati saya pada puan. Kita senasib. Sabarlah. Sekurang-kurang nya puan diberikan zuriat. Sedangkan saya pulak doktor telah mengesahkan saya tidak boleh. Dalam kedudukan kita sbg isteri kedua memang memerlukan kesabaran yang tinggi. I share with you all. Ada hikmah disebalik dugaan ini. Walaupun my hsband tidak pernah bercuti dan tidak pernah bermalam dengan saya dan hanya bersama waktu office hour sahaja, I take it positively, & bertawakal kepada Allah s.w.t. Memang pahit dan berat. Berbincang cara lembut pun akan membawa kpd pergaduhan dan salah tetap di pihak kita isteri ke 2. Saya letih dan hati rasa sakit yang teramat sangat. Lama kelamaan saya fikir semua ini akan buatkan kita lg cepat tua dan blh mendatangkan penyakit spt kanser dan sbgnya. Akhirnya saya buat keputusan waktu-waktu ketiadaan dia saya banyakkan zikrullah dan bertahajjud di waktu malam. Solat hajat. Berdoa semuga diberikan peluang dapat hidup bersuami isteri seperti orang lain. Seperti saya, sewaktu bernikah umur saya lanjut 40 tahun. Tidak pernah bernikah sebelumnya. Ini lah perkahwinan saya yang pertama dan terakhir. insyaalah. Kita kena percaya jodoh pertemuan, ajal maut dan rezeki ditangan tuhan. Sewaktu saya bertemu jodoh biarpun berat nak diterima jodoh yang sampai adalah suami orang, saya pasrah dengan istikharah. Bagaimana saya mengelak pun tuhan telah menentukan jodoh saya yg sebegini rupa. Maka kita pun tak boleh nak menyalahkan diri sendiri, baik isteri pertama menyalahkan kita atau suami kita apatah tuhan yg mengtakdirkan setiap sesuatu. Sengsara menjadi isteri kedua ini pun siapa yang mengtakdirkan? Allah kan? Alhamdullilah dan saya berterima kasih dengan kesengsaraan ini kerana dengan sengsara dan rasa diketepikan suami ini membuatkan saya balik lebih mendekatkan diri kepada Allah. Cinta kepada manusia hanyalah sementara. Yang kekal hanya cinta kpd Allah. Berbuat baik teruslah kpd suami dgn ikhlas insyaalah tuhan maha melihat dan mengasihani. Pasti ada sesuatu yang lebih manis untuk kita setelah sekian lama kita dapat yang pahit. Kita jangan tamak. Kpd isteri pertama yang merasakan suami dia seorang yang punya pun sedarlah tidak ada apa di dunia ini milik kita. Kun fa ya kun. Jika suami kita tidak di ambil perempuan lain apa kata jika di ambil tuhan terus untuk selama-lamanya? Jika nak berebut harta pun tidak boleh dibawa mati. Org tamak selalu rugi.
Sbg isteri kedua marilah kita pupuskan persepsi orang yang kita ni jahat. Marilah bersabar dan ambil lah kesempatan ini untuk kita berbuat pahala dengan berbakti kpd suami. Sama-sama terus berdoa dan jgn putus asa nasib kita dah ditentukan begini dan jgn lah bersedih. Bersyukur tuhan memilih kita untuk diberikan dugaan agar kita selalu ingat dengannya.

Rahaman Rasid said...

Kisah bermadu, beristeri dua, tiga dan empat; rintihan isteri yang dimadukan tidak habis-habis sampai kiamat. Ini semua buatan sendiri. Kalau sanggup menjadi isteri ke-2, ke-3, ke-4 jangan risau...isteri-isteri harus tempuh kesan dan akibatnya dengan sabar. Kalau tak sanggup terima cabaran jangan kahwin dengan suami orang. Bagi isteri pertama awasi gelagat si suami supaya suami tak kahwin dua. Blog berikut menyarankan petua yang baik kepada si isteri
Petua Isteri Kesan Suami Punya Buah Hati

binibaik said...

mmm...bila baca masalah isteri kedua ni sekurang-kurangnya saya rasa kurang sikit masalah yg saya hadapi...saya pun isteri kedua tetapi title tersebut terjadi bukan atas kehendak saya.Apapun saya dah jadi isteri orang jadi saya harus berusaha jadi isteri yang solehah...perangai suami tak payah ceritalah..apapun saya cuma berpegang balasan syurga yg tuhan janji kan pada isteri firaun..itu sahaja yang buat saya lebih bersabar dengan suami..sebenarnya saya tiada tempat untuk mengadu...saya tiada kawan baik yg boleh berkongsi cerita..kalau boleh saya ingin mencari rakan senasib..sekurang2nya boleh berkongsi masalah..kepada para isteri kedua juga saya pinta agar kalian byk bersabar dan dekatkan diri dgn Allah....

Rahaman Rasid said...

Isteri pertama, kedua atau ketiga hanyalah nombor sahaja. Isteri tetap isteri dan kena taat pada suami. Jangan pula isteri ada suami pertama, suami kedua atau suami ketiga...itu DOSA besar.

Kesan Suami Ada Buah Hati

lavender said...

Ramai sungguh kamu semua di luar sana. Saya pun salah seorang dari kamu semua. Nasib pun lebih kurang sama. Isteri pertama melemparkan kata2 kesat seolah2 dah jadi makanan dalam hidup saya.
Mungkin mereka ni menganggap suami adalah hak mutlak mereka. so, no compromise. cuma orang seperti kita ni lah yang paling kena banyak2 bersabar bersabar dan bersabar.
Sesungguhnya orang2 yang bersabar besar pahalanya. Hak kita sama je dengan isteri suami kita yang ada. Cuma hak kita selalu2nya dinafikan oleh isteri yang ada. saya sendiri di gelar PEREMPUAN TU oleh isteri suami saya.
Apa yang saya boleh buat selain bersabar??? Yakin lah. Hidup kita pinjaman. Kadang2 pelbagai perasaan akan menghantui kita tapi, kita ada ALLAH. yakinlah dengan DIA....

julia said...
This comment has been removed by the author.
julia said...

puan....saya turut mengalami situasi seperti yang puan alami malah lebih berat kerana keluarga tidak dapat dapat menerima pernikahan kami.... jadi dimanakah saya ingin mengadu dan berkongsi pahit getir saya sepanjang menjadi isteri kedua... saya tidak pernah meminta untuk jadi begini tetapi saya percaya suatu hari nanti suami akan mengerti.... saya tidak pernah membenci isteri suami malah saya berharap dapat memperbaiki hubungan kami....walaupun beliau tidak dapat menerima saya sepenuhnya... saya amat mencintai suami.... benar,,,,,kadang2 kita akan merasa diri diabaikan...tapi jalan itu juga yang kita pilih walaupun kita mempunyai banyak pilihan... saya hanya berjumpa suami pada masa kerja dan lebih pahit lagi suami tidak membenarkan saya memiliki cahaya mata... dan syuami pernah menceraikan saya atas desakan isteri pertama... tetapi akhirnya dia kembali dan berjanji untuk berubah...saya menerimanya semula dan mencipta satu lagi episod luka dalam hidup saya.... saya tidak pernah minya untuk diri saya ditatang bagai minyak penuh... nak kata saya mengahwini suami kerana harta... tidak... malah kini saya yang bekerja dan menyara keluarga suami d sebelah sana....saya tidak pernah terniat meninggalkan suami terutama ketika beliau dalam kesusahan....... memang menyedihkan ...semasa saya disahkan hamil...suami telah membawa saya untuk menggugurkan kandungan dengan alasan beliau tidak bersedia dan masih ada anak bersekolah dipihak isteri pertama.. pada siapa saya ingin mengadu? demi cinta saya pada suami...saya redha dan berdoa suami akan berubah.......

Ceremony said...

sy adalah isteri yg pertama.sudah berbelas tahun berkahwin dn pd satu hari,suami melahirkn hasrat utk berkahwin lg.hanya Allah saja yg tahu perasaan sy ketika itu. stlh dipujuk,akhirnya sy mengalah.sy mmberikn keizinan. Mgkin ini satu dugaan buat sy.sy cuba meredhakn dn merelakn wlupn didalam diri ini telah pn hancur dan berkecainya perasaan sy.hingga ke hari ini,meskipn telah 2 thn suami berkahwin lg...,namun hati sy masih lg terluka.hanya anak2 yg menjadi penawarnya. meskipn antara sy dn isteri baru suami sy tiada sebarang pergaduhan atau pertengkaran yg terjadi (sy cuba mengelak utk mengambil tahu ttg dia)namun sy ttp merasa sukar utk menerima smua ini.air mata sering menemani diri.10 tahun lg pn x mgkin pedih yg sy alami ini dapat sy ubati namun ini lah hati seorang wanita.sy mgkin npk kuat diluar seolah2 tiada apa yg berlaku tapi jiwa sy yg merana tiada siapa yg tahu.berbahagialah anda semua yg menghancurkan hidup orang lain......

Anonymous said...

saya ucapkan tahniah kerana akak mampu bersabar dengan dugaan ini. saya juga bakal menimpa nasib yang sama.kepada insan di luar sana yang memandang kami sebagai perosak kebahagiaan org laen, bukalah minda seluasnya.tidak kesemua yang kedua menjadi perosak.dugaan buat kami lebih besar sebenarnya.kami akan mengalah mengenangkan status kami menjadi yang kedua, pahitnya banyak kami terpaksa telan.kita tidak akan memahami selagi kita tidak berada ditempat org yang menghadapi.percayalah, tiada perempuan yang mahukan untuk menjadi yang kedua, ketiga mahupun keempat.segalanya suratan takdir yang menentukan.kepada golongan kedua ini, semoga tabah meniti dugaan-dugaan yang bakal mendatang.Ingat bahawa ALLAH sentiasa disisi kita.

Unknown said...

sy sdh sgt bila keaadan kita hampir sama.. menjadi isteri kedua tanpa pengetahuan isteri pertama.. walaupun slalu beralah tapi ianya memakan diri..

Unknown said...

walaupun sebelum bkahwin dgn suami skrg sy adalah janda, tapi suami menerima sy seadanya..kami dkurniakn seorg cahaya mata, tp suami msh blum bsedia berterus terabg dgn isteri pertama.. nasib baik lah ibu mertua n adk beradik suami sgt rapat dgn sy.. sikap isteri pertama yg suka menjatuhkn air muka suami mmbuat ibu mertua sy sgt bkecil hati dgn isteri pertama..ibu mertua sy sgt baik.. x pernah membenci isteri pertama suami.. cuma dia akn meluahkn perasaan bila isteri pertama memukul cucunya smpai berdarh.. utk pengetahuan, isteri pertama berasl dr kuarga yg senang.. semasa perniagaan suami jatu, kuarga isteri pertama byk mmbantu.. hakikat sy mmg bhgia.. tp setiap kali sy mmerlukn suami, suami x dpt berada d sisi sy.. hari raya jgn ckp la.. mmg tiap2 thn beraya mcm org bujang.. moga kkekuatan bersama sy...

♥♥Miss Azie♥♥ said...

terlalu ramai di luar sana yg menjadi isteri kedua....
bersabar laaa....
ingt janji Allah...
suami hanya pinjaman sementara buat kita....
terimalah dengan hati yg redha....walaupun pahit....nk x nk...kita kena terima....kita x pnah pinta untuk mnjadi yg kedua.....

waan38 said...

Sekurang-kurangnya isteri pertama pernah hidup bahagia bertahun-tahun dgn suami,. manakala isteri kedua dari awal perkahwinan bergelut dgn perasaan dan dugaan. Bahagia kah kita menjadi isteri kedua?.Walhal setiap wanita fitrahnya ingin disayangi, ada naluri keibuan, ada kehendak batin. Kita pun ingin rasa apa itu bhgia berumah tangga. Kalo di kala ini, ada isteri pertama yg membaca coretan kita dan menempelak kita, spt padan muka ngko, sapa suruh jadi perampas,. kita pun boleh ckp, padan muka ko, tak pandai jaga suami, suami cari lain. Sakit hati kan?.. Dah namanya kita wanita, penuh emosi. Saya pun kekadang rasa down, cuma tingkatkan kesyukuran pd Allah, Skrg ini ujian kita,. mana ada manusia tiada ujian kan.. Thanks for having this blog. I love U Allah.

imann said...

Hai semua, alhamdulillah saya jumpa juga blog tentang isteri kedua. Mungkin rata-rata dan perasaan semua isteri kedua adalah sama. Perasaan semua isteri pertama juga adalah sama.

Saya sentiasa tercari-cari blog sebegini sebelum saya memutuskan untuk menjadi isteri kedua dan saya tidak menemuinya sebelum ini. Kini saya sudah pun bergelar isteri, isteri kedua.

Tader apa yang saya mampu katakan yang saya bahagia dengan perkahwinan saya biarpun perkahwinan kami ini adalah rahsia. Isteri pertama tidak mengetahui, ahli keluarga saya juga tidak mengetahui kecuali insan-insan yang terdekat dalam hidup saya yang banyak membantu dalam hal-hal pendaftaran pernikahan kami. Terima kasih pada insan-insan tersebut.

Saya merupakan anak manja dalam keluarga, menentang kehendak keluarga bermakna saya perlu bersendirian di luar sana. Saya mencuba sebaiknya untuk tidak bergantung pada keluarga pada tahun pertama saya berniat untuk menjadi isteri kedua setelah keinginan saya ditolak mentah-mentah oleh keluarga saya.

Alhamdulillah, saya rasa pilihan saya tidak salah, kerana Allah memudahkan jalan bagi saya untuk hiudp bersama suami saya. Suami saya baik, penyayang dan begitu menghormati saya. Apa lagi yang saya harapkan dari sebuah perkahwinan.

Mungkin dia tidak mampu berlaku adil dari segi giliran dan percayalah saya turut mengalami tekanan untuk memahami masalah giliran yang tidak mampu ditunaikan oleh suami saya. Pada awalnya saya menangis dan sekarang pun saya masih menangis. Tapi saya sedar semua itu semakin mendekatkan diri saya pada Illahi.

Saya sedar, banyak kelebihan yang Allah beri pada saya sebagai isteri kedua, dan saya bersyukur dengan itu.

Saya harap teman-teman yang menjadi isteri kedua dapat melihat kesan perkahwinan sebagai isteri kedua ini dari aspek positif dan sekiranya tercatat nota negatif dalam perkahwinan kita cepat-cepatla kita kembali kepadaNya kerana Dia tahu kita mampu untuk menjadi isteri kedua maka Dia mengizinkannya untuk kita.

Semoga kita semua sentiasa memperoleh rahmat Illahi.

fansuri said...

Salam, perkahwinan itu merupakan satu ibadah kepada Allah Taala, Rasulullah s.a.w juga amat berbangga dgn umatnya yang ramai, permasalahannya di sini skrg, ialah kebanyakan para suami lebih cenderung kepada memilih jalan untuk berahsia dengan isteri pertama yang dia mahu bernikah lagi kerana takutkan keadaan menjadi huru-hara,takut dirinya disalahkan oleh isteri, anak2, keluarga sndiri & keluarga mertua... dan inilah dilema & risiko yang kena di tanggung isteri kedua selain akan dituduh perampas, perosak rumahtangga org, tak tau pilih yg lain, akhirnya sanggup bermadu secara rahsia kerana menyintai suami.. secara jujurnya, sbnrnya msyrkt kita skrng ini lebih mengutamakan adat dari ajaran agama dan sunnah Rasulullah s.a.w, sebenarnya isteri @ suami bukanlah hak milik persendirian 100%, tp adalah amanah dari Allah Taala selagi mana ada jodoh... mengapa ditentang poligami? wlupun sukar, sakit hati, rasa teraniaya isteri pertama, tetapi dia juga tidak boleh mementingkan diri, suami juga tidak boleh menggunakan alasan menjaga hati isteri pertama hanya untuk melepaskan dirinya dari menjalankan tanggungjawab dari berlaku adil... Allah telah berfirman
"Telah dijadikan untuk mu wahai kaum adam, isteri-isteri dari jenismu sendiri" sekiranya sudah tertulis yg seorang wanita itu akan bermadu, maka belajarlah terima dgn hati yang redha, terbuka, & sabar, walaupun pahit & sakit, insyaAllah rahmat Allah dikemudian harinya... amin.. kepada wanita yang ada berfikir utk bermadu, hendaklah menilai sebenar2nya bakal suami anda samada dia mampu utk berlaku adil dari nafkah zahir & batin. jgn dipercaya 100% janji2 bakal suami yg ditabur sblm kahwin tetapi banyakkan nasihat, berbincang jika berlaku masalah.Memang benar poligami mengikut hukum tidak perlu meminta izin isteri pertama, ia cuma adab sahaja, tapi lihat kemampuan suami, akhlaknya, kesungguhannya, dalam pada masa yang sama minta petunjuk dan perlindungan dari Allah supaya keputusan yang diambil adalah benar dan tepat... Tiada apa yang akan berlaku tanpa izin dari Allah Taala..

fansuri said...

Salam, perkahwinan itu merupakan satu ibadah kepada Allah Taala, Rasulullah s.a.w juga amat berbangga dgn umatnya yang ramai, permasalahannya di sini skrg, ialah kebanyakan para suami lebih cenderung kepada memilih jalan untuk berahsia dengan isteri pertama yang dia mahu bernikah lagi kerana takutkan keadaan menjadi huru-hara,takut dirinya disalahkan oleh isteri, anak2, keluarga sndiri & keluarga mertua... dan inilah dilema & risiko yang kena di tanggung isteri kedua selain akan dituduh perampas, perosak rumahtangga org, tak tau pilih yg lain, akhirnya sanggup bermadu secara rahsia kerana menyintai suami.. secara jujurnya, sbnrnya msyrkt kita skrng ini lebih mengutamakan adat dari ajaran agama dan sunnah Rasulullah s.a.w, sebenarnya isteri @ suami bukanlah hak milik persendirian 100%, tp adalah amanah dari Allah Taala selagi mana ada jodoh... mengapa ditentang poligami? wlupun sukar, sakit hati, rasa teraniaya isteri pertama, tetapi dia juga tidak boleh mementingkan diri, suami juga tidak boleh menggunakan alasan menjaga hati isteri pertama hanya untuk melepaskan dirinya dari menjalankan tanggungjawab dari berlaku adil... Allah telah berfirman
"Telah dijadikan untuk mu wahai kaum adam, isteri-isteri dari jenismu sendiri" sekiranya sudah tertulis yg seorang wanita itu akan bermadu, maka belajarlah terima dgn hati yang redha, terbuka, & sabar, walaupun pahit & sakit, insyaAllah rahmat Allah dikemudian harinya... amin.. kepada wanita yang ada berfikir utk bermadu, hendaklah menilai sebenar2nya bakal suami anda samada dia mampu utk berlaku adil dari nafkah zahir & batin. jgn dipercaya 100% janji2 bakal suami yg ditabur sblm kahwin tetapi banyakkan nasihat, berbincang jika berlaku masalah.Memang benar poligami mengikut hukum tidak perlu meminta izin isteri pertama, ia cuma adab sahaja, tapi lihat kemampuan suami, akhlaknya, kesungguhannya, dalam pada masa yang sama minta petunjuk dan perlindungan dari Allah supaya keputusan yang diambil adalah benar dan tepat... Tiada apa yang akan berlaku tanpa izin dari Allah Taala..

rozita said...

Assalammualaikum...saya juga berstatuskan isteri kedua...tp ini semua adalah takdir dr Allah..sblm saya berkahwin saya pernah berkawan dgn suami 3 lelaki yang mengaku masih bujang tp bila diselidik rupa-2nya mereka ini adalah suami org jd sy memutuskan hubungan dgn meraka krn tdk mahu merosakkan rumahtangga org lain.Tp dgn takdir Allah bila sy bertemu dgn suami sy , sy sudah tdk blh lari dari KETENTUANNYA jd bermulalah kehidupan saya sbg isteri kedua..Kami berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama..tp masuk thn ke2 isteri pertama sudah mengetahui ttg perkahwinan kami..tp dia tdk boleh terima sy dan tidak mahu bertemu dgn sy..sy hormat keputusan dia krn sy tahu bagaimana perasaannya...tp skrg perkahwinan sy sudah masuk thn ke8 dn dikurniakan 2 org anak perempuan dan isteri pertama mempunyai 2 org anak lelaki..tp sepanjang perkahwinan sy lebih byk pahit dr manis krn sbg isteri ke2 sy harus byk beralah..sudah 8 thn sy beraya dgn anak-2 tanpa suami..kehidupan sy blh diibaratkan seperti janda..beza umur anak-2 1 thn saja..semasa sy sarat mengandungkan anak ke2 sy terpaksa pergi membeli brg keperluan rumah seorg diri dgn membawa anak dan brg yg byk dgn menaiki lif utk naik ke rumah kami..sy tdk mempunyai org gaji pd masa itu..sy cuba berjimat krn takut suami susah..tp dlm diam-2 suami sy ade perempuan diluar..sakitnye hati sy pd masa itu tp sy fikir mungkin ini balasan tuhan utk sy..tp skrg suami sy sudah tdk ade wanita lain selain isteri pertama dan sy..skrg ini suami sy tetap lebihkan masa dirumah isteri pertama dgn alasan sy isteri kedua harus tahu mana kedudukan sy..sy ini cuma tempat dia lepaskan nafsu sahaja..bila sudah puas dia akan pulang ke rumah isteri pertama..walaupun pd masa itu giliran dia di rumah isteri pertama dia tetap dtg sekadar utk lepaskan nafsu kemudian terus blk tanpa bertanya keadaan anak-2..sy blh dikatakan seperti pelacur tp berstatuskan isteri..sy selalu berdoa kpd Allah agar diberikan petunjuk dlm rumahtangga sy ini..sy tiada tempat mengadu krn semua org benci sy krn menjadi isteri ke2...tp sy masih persaya yg Allah masih sayangkan sy...

UPTD PENDIDIKAN KEC.KALAPANUNGGAL said...

Apa yang saudari lakukan yaitu memelihara kesabaran,saya berdoa semoga Allah SWT. memebalas kesabaran saudari dengan pahala berlipat ganda..
Saudari...jujur bagi seorang laki-laki yang foligami tidak semua berdasarkan sahwat,namun ada yang melakukan foligami karena kekecewaan yang berkepanjangan dari istri pertama(seperti yg saya rasakan)hingga akhirnya saya berlabuh hati dengan perempuan lain yang mau menerima saya apa adanya.Dia begitu sabar dan menerima keadaan,meskipun tak henti hantaman dari istri pertama..dan yang kini terjadi begitu sedih hati saya dengan ketidak adilan yang saya lakukan,sering airmata saya bercucuran teringat akan kesetiaan dan kesabarannya.Semua ini demiallah dari keinginan saya untuk berbuat adil dengan keduanya.Ditambah dengan aturan hukum yang mempersulit dan cenderung menghakimi laki2 yang foligami,namun bagi mereka yang berjinah hanya cukup dengan dicatat dan di ceramahi kemudian bebas lepas..seolah2 pembuat undang-undang mendukung perzinahan daripada yang halal dilakukan...
Semoga saudari tetap dalam kesabaran, dan itu jalan yang Allah SWT ridhoi...Salam takzim untuk saudara dan keluarga

Norwati Jamaludin said...

pada pandangan dan pendapat saya; di akhir zaman ini kita (wanita hari ini) telah terlupa tentang asal usul "kebebasan" yg telah dikurniakan oleh Allah yg di tunjukkan oleh Rosullullah sehingga sanggup menindas kaum sejenis yg ternyata lemah, sanggup menidakkan hak dan mengabaikan peranan sebagai wanita, (wanita pertama khasnya)demi kepentingan sendiri, memburu kasih sayang suami atas "title wanita pertama yang sempurna" dan/atau "cemburu" dan/atau "bimbang/takut" pandangan serong masyarakat.

pada hemat saya wanita2 dan gadis2 kita hari ini wajib mempelajari ilmu berumah tangga dan peranan2 mereka sebagai isteri selain dari mengetahui dgn lebih mendalam tentang2 hak2 mereka apabila bergelar "isteri" atau "isteri2" kpd suami tercinta.
contohnya seperti - please refer attached web address at: http://blog.dcckmona.com/kehidupan/1179/peranan-isteri-pertama-dalam-berpoligami.html

selain dari tanggungjawab isteri kepada suami, tanggungjawab suami kepada isteri sahaja.

perlu diingat, kita tidak tahu apa yg bakal berlaku di hari2 yg di hadapan.. kekadang hujan dan ribut petir jugak datang di tengahari, dan Allah berkuasa untuk mengubah perjalanan hidup seseorang dengan berbagai ujian yg kekadang tidak tercapai dek akal fikiran kita sebagai insan.

fikir2kanlah.

isha said...

sama lah seperti diri aku nih..aku jgk isteri ke-2 yg telah di abaikan.. aku x dpt hak2 aku seperti isteri2 org lain.. penikahan aku di rahsiakan dr pengertahuan keluarga aku. dlu suami janji nk bt pdftrn selepas nikah n akn jmpa mak n keluarga aku..tp semuanya tgl janji sj... dan akhirnya aku telah di ceraikan tnpa pengetahuan n kerelaan aku..apa yg lg menyakitkannyer aku di ceraikan di hadapan isteri pertama suami aku.. aib nya aku rs kan.. aku hye dpt tau aku telah di ceraikan hye melalui mesin fax sj..itu pn setelah aku hmpir 3 minggu aku di ceraikan..ini lah nasib aku..

Unknown said...

Thanx 4 creating this blog..mmbaca komen2 anda mmbuat sy berfikir byk kali untuk menerima seorang lelaki sebagai suami yang sudah mmpunyai 2 isteri..isteri pertama tak tahu adanya kehadiran isteri kedua..dan jika kami brkahwin,prkahwinan ini juga akan dirahsiakan dari isteri pertama dan kedua..keluarga sy tidak mnghalang,alhamdulillah keluarga sy sgt supportive..kami bekerja di tempat yg sama di kl..isteri2 dia di luar kl..atas tuntutan kerja,dia cuma pulang ke rumah isteri kedua pada hari jumaat,isteri pertama pada sabtu dan ahad..sy syg kn dia,dan sy snggup berkongsi tp wajarkah tindakan sy berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama..sy lebihkan kepetingan isteri pertama kerana dia dikurniakan seorang anak brsama isteri pertama..dan terus terang sy katakan sy dan isteri kedua pernah bergdauh apabila isteri kedua terbaca sms sy pada suaminya..pada sy isteri kedua tidak ada hak utk memarahi sy sedangkan dia juga berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama..sy keliru utk mmbuat keputusan yg betul..sy tidak mahu menyakitkn hati mana2 pihak..niat sy baik utk berumah tangga..dan sy mahu isteri pertama tahu kehadiran sy..sy tidak mahu dia terus menipu isteri dia..jika dia jodoh sy,sy harap semuanya dipermudahkan..

Ridzwan said...

Poligami dibenarkan dalam Islam. Quran menyebut "...maka berkahwinlah dengan perempuan-perempuan yang kamu suka, dua, tiga atau empat...." (Surah An Nisaa ayat 3). Rasulullah sendiri mengamalkan poligami. Tapi, Rasulullah tidak berahsia. Setiap isteri tahu akan kehadiran isteri yang lain. Dan setiap isteri mempunyai giliran yang sama rata. Itulah cara berpoligami dalam Islam. Bukan sorok2 sehingga isteri kedua terabai! Quran menuntut suami berusaha bersungguh-sungguh untuk bersikap adil diantara isteri-isteri, walau pun keadilan sepenuhnya tak mungkin tercapai: "Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh; oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung; dan jika kamu memperbaiki, dan memelihara diri, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". (Surah An Nisaa ayat 129)

Kalau bercadang untuk menjadi isteri kedua, pastikan bakal suami boleh berterus terang dengan isteri pertama supaya kehidupan bermadu nanti akan aman. Kalau suami tak boleh berterus terang dengan isterinya yang pertama, fikir baik2 akan masalah yang bakal timbul kemudian nanti.

Unknown said...

Assalammualaikum... saya juga is3 ke2, hermmm nak kata bahagia, boleh la dikata begitu, nak kata derita x la sangat, nak kata menyesal... saya x akan sesekali ia hinggap menjadi gunung dalam hati saya, jadi kehidupan saya amat sederhana, walau pun is3 1st suami saya tidak pernah merestui hubungan halal kami, saya tetap redha, sebab pada saya, dosa... pahala..syurga.. neraka... kini semua terletak dibawah telapak kaki suami, jadi x perlu la wanita yg menjadi is3 ke2,ke3 waima ke4 sekali pun takut akan caci-maki, ugutan @ hinaan dari is3 1st, Biar la mereka dgn dunia dosa yg mereka cipta sendiri, hanya berdoa semoga mereka cepat sedar akan kelatahan yg telah mereka lakukan. Seeloknya kita kutiplah segala isi pahala dunia dari suami untuk dibawa ke syurga, itu lah cara terbaik selain lebih mendekatkan diri dgn Allah. Ingatlah hak kita adalah sama disisiNya, x perlu khuatir, risau @ resah kerana apa yg dijanjikan olehNya adalah abadi menjadi hak kita. Nasihat saya kepada is3 1st, jgnlah terlalu berbangga kerana dapat memaki, menghina @ memburukkan kami, kerana setiap perkataan yg keluar dari lidah tajam anda, akan dibalas seribu kebaikan kepada kami. Wassalam...

Unknown said...

Sy juga x lama lg akan menjd istri ke-2..saya dn bakal suami mgambil kptusan utk brnikah trus nti..bakal suami sy tlh pun meminta izin drpd istri pertama ttp jwpn istri prtama seringkali brubah2..sbnarnya kami ingin menyelesaikn dgn cara baik ttp pihak keluarga llki dgn istri pertama enggan menerima sy..nasib la family sy memahami dn memberi sokongan..lg pun sy dpt tau kahwin sah wlupun xda izin istri prtama..bkn kehendak sy juga ingin mnjd istri ke-2..apa pn,sy brterima kasih pd bakal suami yg serius memperisterikn sy..mudah2an smuanya baik2 sj..bt istri2 prtama,silalah brfkiran positif..peace no war..

Unknown said...

Bkn keinginan para istri ke-2 mnghancurkn rumah tangga org..sila byk brsabar dn fikir ke arah positif..tq n peace.

Unknown said...

Sy bkl isteri ke-2..cuba utk brbncg baik2 dgn istri prtama ttpi d bls dgn maki hamun..apa istri2 prtama ingat kami2 ni tunggul kayu..meskipun maki hamun dlm telefon tp sy ttp brsabar..sy x ingin mengeruhkn keadaan..jd,isteri2 ke-2 x salah 100%..sy juga redha jika ini ketentuan dr allah..tp sy fhm juga x smua org punya pndpt yg sama..so..think positiv and take positiv..tq..peace.

Unknown said...

X salah kerana islam membenarkn poligami dan istri ke-2 juga dinikahi secara sah..tq..peace.

Anonymous said...

Isk!!!! Dasar anjing punya madu!!!! Suami pun sial... Tau nak kawin tapi takut bini... Eh!! Kau cerai jelah suami yg macam anjing camtu....

Anonymous said...

Aku cakap camni sebab aku pun tgh experience benda yang sama... And now i'm very2 stressful!!!!! Rasanya kalau mati cepat pun lagi happy la...

Luv Dayah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

assalamualaikum...sedey sebenarnyer melihat situasi diatas. saya bakal dimadukan..saya isteri pertama. yang isteri no 2..banyakkan bersabar. n janganlah nak salahkan isteri pertama. tanggungjawab nie sepatutnya dijalankan oleh suami anda. bukan bini pertama. ada bini pertama yg baik n jahat. macam tu jugak bini no.2, 3,4 yang baik dan jahat. terpulang kepada individu untuk menentukan kebahagiaan rumahtangga masing2. buat lah solat hajat ke, BERDOA dilembutkan hati madu2 anda and suami anda setiap lepas solat.. bukan memaki hamun kat sini dan menyalahkan orang lain. tak bagus tu...dengar ceramah Prof. Dr Muhaya oasis 106 tentang reset minda. beliau ada mengatakan bahawa: perkara yang terjadi kehendak kita. kita yang menarik orang yang macam tu ke arah kita.sekiranya kita nak bahagia, reset minda...perbaiki diri kita dulu.n muhasabah diri. tolonglah isteri2 diluar sana....salah kita, jangan tunding jari kat orang lain. aku faham perasaan bini kedua coz aku ade kawan dengan bini no 2. dan aku faham perasaan bini pertama kerana aku pn bakal dimadukan. Aku redha klu itu jodoh yg ditetapkan. tp please la...mana2 bini pn tolong bertolak ansur. aku gak ade sepupu yg jadi bini pertama diabaikan suami kerana ikut telunjuk bini ke 2. dah itu dugaan utk korang dan aku. terima jela...Allah swt itu kn maha adil. dan Allah gak membolakbalikkn hati manusia. jadi mohon kat dia k semoga dipermudahkan hidup kamu yang dimadukan. hati perempuan nie macam kerak nasi. lama2 lembutlah. aku rase mcm aku bini no 2 lak. coz makwe suami aku tak suka dengan aku.erk!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam.... saya juga isteri kedua...bersyukur dapat jumpa luahan ini...rupanya disini semua berkumpul...hi3 pada semua 2cnd wife!! jgn down...be happy...think of your future..klu kita rendamkan diri kita dalam masalah rumahtangga as 2cnd wife kita xkan maju...betul x?? sy juga x diterima oleh isteri pertama pada mulanya...but now setelah 2 tahun kami dah boleh jadi geng...blh borak ttg kecantikan, masakan, apa yg suami suka n x suka mkn...fesyen n all things la yg women like to think about kan... suami kahwin dgn saya bersebab.. dia dgn isteri pertama x leh anak setelah 14 tahun kahwin...suami penyabar x pernah gaduh dgn isteri pertama dsbbkan isteri pertama x mampu tuk bg zuriat...mereka ttp bhgia...namun..setelah suami berjumpa dgn saya dia mula memikirkan ttg harapan utk medptkan zuriat wlaupon umur dia ketika itu 40 thun dan saya 24 tahun..jauh kot beza..berkenalan dan jatuh cinta dalam masa 3 bulan..dia dah bawa saya jumpa isteri dia...we all face to face..luah, tanya pendapat, fikir kemungkinan yg bakal kami bertiga akan tempuhi bila berpoligami...masa tu mmg 1st wife x bg...ye la sape yg blh trima klu sy dtmpat dia saya pon x kan blh trima...suami pon kahwin la dgn saya debgan pengetahuan isteri pertama...apa yg bagus ttg suami saya dia x berahsia dengan isteri pertama, dia jujur that why sy yakin tuk kahwin dgn dia..sbb dia jujur dan berani meluahkan keinginan dia pada isteri pertama.. dlm tempoh awal sy mengandung..isteri pertama mula buat hal bila dia tahu saya preggy...dia rasa dia kalah dan saya menang sbb boleh mngandung...adoi..saya x pernah ade niat nak buat preggy ni satu perlawanan kalah atau menang...tp as women yg x leh mngandung diorg akan fikir mcm tu..n saya kena fhm dan pujuk isteri pertama...bg membantu suami supaya x serabut saya lah tempat suami mngadu dan meminta pertolongan utk slow talk dgn isteri pertama, pujuk isteri pertama... dan saya lakukannya...dan isteri pertama terima pujukan saya walau dia amat terluka dengan perkahwinan dan ke-preggy an saya..apa nak buat kan...as 2cnd wife kita kena fhm perasaan isteri pertama..apa lg dia cannot preggy tp itu bkn slh dia... dh takdir dia mcm tu.. saya juga simpati...tp byk dugaan yg saya lalui waktu mngandung...walau saya byk beralah dlm tempoh itu isteri pertama ttp berkeras nak suami utk dia saja... sampai kat tmpat kerja suami pon dia dtg n tunggu suami kerja kat pejabat n nak suami balik tido rumah dia...saya pula terbiar dlm tempoh mngandung...n saya decide tuk balik kg rumah family dari 2 bulan mngandung hingga la lahirkan baby gurl saya yg comel ni... sedih dan perit tanpa suami disi swaktu preggy hanya tuhan yg tahu...tp itulah pngorbanan sy pda isteri pertama utk dia rasa yg suami x pernah lebihkan saya walau saya mampu preggy...suami pula cuba berlaku adil...sentiasa minta saya dtg kl setiap bulan utk spend 3-4 days bersama suami..layan keperluan utk bersalin, layan sakit lenguh ketika mengandung, layan makanan yg saya mengidam semua suami layan dlm tempoh 3-4 hari tu...hingga sgp ambil cuti setiap bulan utk saya... betapa saya nampak kebaikan suami dalam menjaga hati isteri pertama dan hati saya waktu tu..dia cuba jaga hati saya supaya saya x rasa tersisih dgn kelakuan isteri pertama... setelah melahirkan anak suami terus bertegas dgn isteri pertama dengan bawa saya utk tgl bersama suami juga di kl...walau mcmne isteri mngamuk suami saya ttp bertegas ttg hak saya sebagai isteri dia juga..dan disebabkan suami jenis "x takut bini" maka isteri petama redha dengan perkahwinan kami...walau ada pasang surut cemburu isteri pertama pada kami... kami layan je la cemburu dia...agar dia x rasa tersisih dengan perkahwinan kami...skrg

Unknown said...

samb...

selepas 9 bulan usia baby gurl saya ni...isteri pertama sgt syg pada baby saya...selalu belikan baju mahal2 tuk baby kami bertiga ni... saya pon selalu tido rumoh isteri pertama...kami akan tido bertiga dalam bilik...means saya, isteri pertama dan baby...husband tido luar dpan tv hahahah.... sblm tido kami lakukan sesi luahan hati...hanya kami berdua tanpa suami disisi...saya akan tanya isteri pertama...apa kelemahan saya selama mnjadi madu dia? apa sikap saya yg perlu saya baiki supaya akak tak cemburu lagi pada saya? bagaimana kita nak kurangkan rasa serabut suami pada kerenah kita sebagai isteri? dan mcm2 lg...n cara ini amat berhasil...isteri pertama dah buat saya mcm adik dia... dan ank saya dah jdi ank dia juga...dia sgt sygkan ank saya... anak saya akan pgl isteri pertama "umi" dan saya "ibu"...suami pon senang hati bila tgk kedua2 wabita yang dia cintai saling bertolak ansur dan berbaik antara satu sama lain...mak mertua saya apa lagi sgt bersyukur dgn penerimaan isteri pertama pada saya...dan juga kurniaan cucu pertama dlm kluarga mertua saya... besarnya kurniaan rahsia kebahagian poligami yg dikurniakan Allah pada saya sekeluarga...hanya syukur yg x putus2 saya panjatkaan kepada yang Maha Esa atas kurniaan keluarga madu, mertua dan suami tercinta yg sentiasa menerima saya dan menjadi pelengkap buat kami semua. kunci kejayaan dan kebahagian dalam berpoligami adalah SUAMI...jika goyah keperibadian suami maka goyah lah poligami maka bergaduh la para isteri...suami perlu tegas dan berani dalam mempertahankan setiap hak para isteri..jgn kerana terlalu menjaga hati salah seorg isteri suami lupa akan tgjawab pada isteri yg lain...semoga kalian semua sbgai isteri kedua dapat kebahagian seperti saya malah lebih lagi...berusaha la mendekati isteri pertama kerana mereka juga manusia mcm kita yg ada belas kasihan..ambil masa fikir cara yg terbaik utk kebahagian...akhir kata darti saya...jadikan POLIGAMI ITU INDAH.... jgn terus memandang negatif pada poligami...salam semua...CHAIYYYOOKKK!!!!

sangsuria said...

Awk boleh berkongsi pengalaman dgn sy..

sangsuria said...
This comment has been removed by the author.
nur diana said...

salam kawan. sy merupakan bakal isteri ke2 dengan seorang ybg berumur 42 tahun dimana saya 27 tahun. saya telah menjalinkan hubungan ini selama 6 tahun. dia telah mengajak saya untuk berumah tangga baru2 ni. saya telah menyampaikan hasrat kepada family saya memandangkan mereka terkejut dengan kehendak saya mereka memerlukan masa untuk berpikir. sehingga hari ni ibu saya masih tidak dapat menerima anak gadisnya akan berkhwn dengan laki org. bagi pendapat dia mcm biasa la iaitu, permapas la, menyakitkan hati la, bagaimana perasaan no 1 la. perkahwinan saya ini akan dirahsiakan daripada isterin pertama. patut ke?bila saya mengutarakan pdn sy kenapa tidak memberitahu isteri pertama jwpn dia adalah mana "akak" boleh terima wat masa ni melainkan dah khwn nak x nak kena la terima. patut ke mcm tu? memg saya tahu dia sgt bertanggungjwb pd isteri dan anak2 malah pada saya. cuma sy tktafter khwn dia akan berubah. dia berjanji dia kan bgtau isteri 1 dia after kami khwn 6 tahun maksimum 1 tahun. boleh ke saya percaya? tetapi dlm tempoh 6 tahun percintaan saya memg sy pernah lalui , suka, duka, bahagia, pajit, cemburu, ketiadakadilan. malah dia pernah ckp if khwn sebelum isteri pertama tahu seminggus ekalid ia akan balik umah malah boleh jumpa setiap hari waktu after work cuma sabtu ahad dia akan dahului isteri pertama memandangkan dia ada anak but bila dia ada anak dengan saya dia kan bergilir. boleh ke saya percaya? sy buntu. malah sy akan khwn dlm ms terdekat. ape pandngan yg boleh dikongsi pd saya. bantu la sy. sy berusaha untuk megelak agar boleh jauhkan diri sy darinya dengan mebncari laki lain malah ada org cuba bersm ngn sy dan ingin jd isterinya tetapi sy tidak boelh. sy x tau la kenapa?adakah cinta tu buta or sy yang buta. bila sya baca komen2 kwn sy rs lebih tkt untuk meneruskan niat berkhwin lagi2 sekarang ister 1 dia baru melahirkan anak kembar lelaki. dia betul2 mahu lakukan perkhwinan saya dlm ms terdekat malah persiapan n berhubung dengan jabatan agama islam dia akan uruskan.

widya said...

Ya allah..apa yg akak katakn semua betul sbb bgtu la jua anggapan dn hrpn sy...nasib kita mgkin sama walaupun prjlnan hidup kita brbeza..mudah2an kita semua sabar dlm menempuh dugaan yg allah berikan dn diberikn kbaikan dunia dn akhirat...
Amin

Atikah Hanim said...

Ya alhamdulillah. ..sy suka sgt dorongan akak ini..sy buntu akak...sy tempuhi alam poligami pada usia muda..jd byk dugaan dan cabaran yg harus d tempuhi..akak boleyh tak hubungi sy...0125694863.

Atikah Hanim said...

Jum kgsi pgamlaman dgn sy..sy bermadu pd usia muda..masalah yg sma gak..

Atikah Hanim said...

Sama...sy pn digelar mcm tu gak...sedeyhnya..

Runsing 878 said...

Assalammualaikum.....
Sy jgk sorg isteri ke2, perkenalan kami xlama,suami menceritakan masalah nya diawal perkembangan,berjumpa Arwah ibu sy utk myakinkan yg die syg dan mampu jge Sy,utk mkluman semua Sy tiada Adik bradik,ayah jg tiada,dan ibu Bw mnggal, smase ibu sy nazak suami dan keluarganya pg bcuti,shggalah ibu sy hembuskan nafas trakhir,Sy mgguruskan segalanya sendri.utk kami better agk sugar,Sy Kne bkorbn,isteri pertama org kelantan,suami jg org kelantan,bila ank Mereka sakit,Atau menangis,Sy dituduh menyihir Mereka,sdgkan Sy tidak buat perkara demikiqn,usia perkahwinan kami Bw 10bulan,pelbagai dugaan dtg,Sy hamil,suami xbalik,xpeduli,nafkah Xada,isteri pertama dan keluarganya akan memastikan Sy mati,Hari2 Sy menangis,sampai satu tahap,Sy dh buntu,hati terlalu terluka,Sy berpelajaran,Tp diviners dgn care begini kerana Sy tidak punya keluarga.perkahwinan jg tidak didaftarkan,suami slalu mncri alasan,Sy bncang akan status ank Sy nnt.tlg Sy..Sy buntu

Unknown said...

Walau setinggi mana kasih dan sayang... Jgn sesekali bersubahat untuk membunuh!! Biar hilang suami, jgn sesekali bunuh zuriat. Tolonglah dahulukan Allah dari lelaki yg tidak guna...

Unknown said...

Maafkan sekiranya disni tempat saya meluahkan perasaan saya...
saya adalah isteri kedua
dimana saya berkenalan dgn suami saya 2012
dgn perkahwinan yang dulu suami saya belum ada rezeki ada anak
suami cuba untuk meminta keizinan untuk berkahwin dari tahun 2012 sehingga 2015,
tetapi masih tidak diberi kebenaran langsung untuk berkahwin...
saya tahu satu dunia termasuk keluarga saya sendiri ...akan membenci saya kerana mengambil suami orang,
ibu saya hanya merestui perkahwinan saya bukan menerima saya mengambil suami orang..
saya telah cuba untuk mencari keserasian diantara saya dan isteri pertama...
Namun saya sentiasa gagal tetapi saya tetap berusaha untuk berkahwin dengan suami saya.

saya ada membuat perjanjian sebelum berkahwin sekiranya diberi kebenaran, saya tidak akan menganggu kehidupannya seperti biasa.

Akhirnya isterinya bersetuju tetapi dia tidak akan mencampuri urusan pernikahan saya..
kami telah bernikah di thailand... masa kita pergi saya dan suami tiada wang dan saya telah membuat pinjaman RHB easy bank sebanyak RM15000 termasuk jumlah hutang semua RM22000 saya membayar hutang setiap bulan RM540.. sungguh susah..tetapi semangat saya untuk saya lalui sangat sengsara tapi saya bahagia.

Niat saya bernikah dengan suami saya sebab saya tidak mahu berzina ..
Niat suami saya pula inginkan zuriat...
kehidupan yang saya lalui setiap hari saya berdikari sendiri tanpa menunggu suami saya..
suami saya hanya memberi nafkah saya RM50 sebulan..dan saya bekerja dan tinggal dirumah yang saya beli sendiri..
pada 14/11/2016 saya bernikah di Thailand atas pengetahuan isteri suami saya.

Sehingga kini saya hidup saya bahagia walaupun kehidupan yang saya lalui setiap hari adalah sengsara..
saya sentiasa berjumpa suami pada waktu dia berkerja sahaja..
saya akan sentiasa call suami saya..

isteri pertama tetap taakan setuju sehingga satu hari mungkin takdir allah swt sahaja yang menentukan..

bila ada kecemasan atau apa apa perkara saya redha dan semuanya saya buat sendiri tanpa menunggu dia.

kadang kadang adakalanya kita akan bersikap redha dan kadang kala kita akan bersikap tidak redha... pusingan emosi akan sentiasa berlaku..

saya hanya akan cuba berfikiran waras dan positif.

bukan senang untuk menghadapi cabaran isteri no 2 ...buku sabar kena tebal yang lain serah pada allah swt.. yang kasihan adalah suami saya selalu kena hentam dgn isteri isteri dia...tetapi dia tetap sabar...

Itu lah cabaran yang hadapi seharian.

bukan senang kahwin dengan suami orang
dan bukan senang melepaskan suami kita dengan orang kedua

dua dua sengsara walaupun situasi berbeza...

apa yang perlu kita fikir baik baik adalah ...keputusan dalam tangan kita sendiri samaada
kita nak hidup bersama teruskan perjuangan dan sekiranya kita minta berhenti setakat disini semua adalah keputusan kita.

Suami kena kuat semangat untuk menghadapi emosi dua isteri yang berbeza situasi..
Isteri pula hari demi hari berusaha untuk mencari kebahagiaan yang hakiki..





Ita said...
This comment has been removed by the author.
Ita said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Terima kasih... Saya pun bernasib sama. .Jom buat grup saling menguatkan. Biar lain negara tapi kita punya cerita yang hampir sama. Salam kenal from Indonesia

Unknown said...

Alhamdulillah...mlm ni terdetik di hatiutk membacadan mencari ilmu dlm perkongsian hidup bermadu sbg isteri kedua...saya teruja membaca setiap inci luahan positif akak..sy jugaisterikedua..apayg sy lakukan supaya sntiasa positif adalah minta kekuatandan ketabahan kpdNya yg memberikan kita ujian sebegini..namun kdg2 terbisik juga di telinga agar bfikiran negatif..tp..kita mst kuat utk tidak terlalu melayan perasaan..sy juga dibuang oleh kwn2 stlh mereka mengetahui sy tlh bkahwin dan menjadi isteri ke2. Sy xkisah sbb suami adalah keutamaan sy walaupun sy sakit sbb tiada giliran..sy sndiri tfikir smpai bila sy mmpu btahan...sume ini rahsia Allah swt...

Unknown said...

Alhdulillah klau istri 1 bfikiran positif spt pn..tp malangnya..bila yg 1 ok..no 2 plak yg tamak..bila no 2,3,4 ok..yg 1 plak xboleh terima kehadiran madu...pcaturan Allah swt tiada siapa yg taw..waallahualam...

Seremban Tukang Urut said...

Alhamdulillah & tahniah kpd para isteri yg diabaikan suami. Yakinlah dgn solat & puasa bhw ALLAH yg Maha Pembela takkan sia-siakan hambaNya yg lemah tp bertakwa.
Takziah kpd para suami yg menzalimi/tidak Adil kpd 1 isteri tp cenderung kpd isteri yg lain...walau apa jua alasan/perjanjian yg tlh dbuat..teruskanlah menafikan Hak isteri tersebut.
Takziah berganda kpd para isteri yg tahu bhw dia mempunyai madu tp memilih utk menafikan Hak isteri tersebut.

Maka jawablah kalian di dpn ALLAH kelak. ��

Unknown said...

Setuju...idea yg sgt bagus..

Unknown said...

Jom kongsi pengalaman...this my no
0122235434 shaz jgn lupe add yer..

Unknown said...

Tapi kite manusia biase..smpai bile kte mampu bsabar...kdg2..boleh kd kemurungan...sakit mmg sakit la seolah2 kite sbg isteri kedua ni jijik sgt pd pndangan istri pertama..sedangkan kite hanya ingin menumpang kasih..bkn nk amik 120% suami dorg...

Unknown said...

Klau istri kedua menhancurkan rmgtgga org..dh tentu dlm islam n dlm alQuran tiada d sebut poligami...sy lbh rela suami bterus trg dr dia melakukan mksiat tanpa sebarang ikatan d belakang sy..nauzulbillah..

Unknown said...

Kdg2 give up jgak dgn hdup sbg istri kedua...nsb baik la tjumpa blog ni utk nc n bkongsi pengalaman dr kwn2 dlm blog ni yg bgelar istri kedua..tp..bg istri ptama yg mberi komen positif dlm ni sgt la d hargai..yg tidak menidakkan ketentuan Allah swt kpd kte sume sbg hambaNya...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum.. bole tak bgtau no hp utk join group

Unknown said...

No ni xdpt dihubungi..sedihh

Oh Perfume said...

Setuju dgn kakzan tukangurut..

Rahaman Rasid said...

Kesian...hehehe

Unknown said...

Kita second wife ni masalh hmpir sma....trutama yg nk rhsia Dr yg prtma...ksn nagetif PD yg ke2...

Unknown said...

Kita second wife ni masalh hmpir sma....trutama yg nk rhsia Dr yg prtma...ksn nagetif PD yg ke2...

Unknown said...

Sis....i wish..u all the best...

Unknown said...

Saya juga isteri ke 2,saya kawen dengan suami..saya berstatus bujang, dari awal perkahwinan..suami saya tiada berlaku adil pada saya...Suami xda bagi waktu bergilir utk bermalam dengan saya...Kitaorg sebenarnya tinggal serumah...sehinggakan,saya rasa suami dan isteri pertama dia telah zalimi sya dari segi hak jagaan anak² mereka... Isteri pertama suami hak jagaan dia terhadap anak² dia beri kat saya...Apa benda dekat rumah pun dia xnak buat...saya bukan nak berkira..tpi,dia sebagai isteri pertama dan mempunyai anak...tapi,tidak jalankan tanggungjawab dia sebagai seorg isteri dan ibu..apa nilai nya?bukan kah dia zalimi sy dari segi jaga anak mereka 24jam...Apa yg harus saya lakukan?jika ada pendapat..sila nyatakan

Unknown said...

Kalau isteri pertama tidak izinkan suami jumpa isteri kedua, apakah hukumnya pada suami dan isteri pertama itu

Mai Yukiko said...

Asalammualaikum semua. Saya baru menjadi isteri kedua seseorang.. Ingin berbual tentang isu ini bersama sister yang senasib dengan saya.. Bagaimana ingin menghubungi salah satu daripada awak semua?

Tun Teja said...

Boleh ke saya nak bercakap dengan salah sorang daripada kawan-kawan semua? Call/whatsapp saya di 0192922395

matahary89 said...

Betul..

matahary89 said...

Betul

matahary89 said...

Ye,benar...

matahary89 said...

Hukumnya berdosa besar dan menzalimi isteri yg dinafikan hak2 nya.. Sehingga pihak yg m3nzalimi bertaubat dan memohon maaf pd isteri yg dizalimi di dunia. Jika tidak, Allah akan membalas perbuatan zalim itu di akhirat nanti dimana ianya sgt lah dasyat.. Sbb itu, apa saja perbuatan salah laku kita eloklah kita selesaikan di dunia lg.. Wallahuallam.

Unknown said...

Assalammualaikum. saya sudah sah menjadi isteri kedua setelah 4tahun menjalin hubungan bersama suami org. hubungan kami tidaklah seperti yg org sangka. sepanjang kmi bercinta pelbagai ujian yg kami harungi.

saya pendekkan cerita. jarak umur saya dan suami adalah 8tahun. kami bernikah di sepadan thailand kerana tidak ingin isteri pertama tahu. Alhamdulillah keluarga saya terima walau dari awalnya tidak merestui.

setelah beberapa bulan merahsiakan perkahwinan dari isteri pertama. Akhirnya dia pun tahu. tapi dia masih tidak menerima saya.

dari awal perkahwinan, suami tidak pernah berlaku adil sehinggalah sekarang. saya tinggal di rumah keluarga 6bulan pertama. kerana ekonomi yg belum stabil. suami pulak bukanlah org yg senang. malah saya sedia untuk susah dan senang bersama. lama kelamaan saya terasa mcm semua tanggungjawab dilepaskan begitu sahaja. pendekkan cerita lagi. dia mmg susah. suami ajak family planing kerana masih belum mampu dan ekonomi masih belum stabil. saya akur. kami kerap bergaduh. tapi cepat berbaik. bergaduh kerana dia tidak berlaku adil giliran, tanggungjawab, masa, dan nafkah. saya tidak kisah soal wang ringgit. saya cuma tuntuk untuk berlaku adil. dia berjanji, tapi masih tidak menunaikannya. saya sabar, saya sentiasa marah dia tapi bila saya keluar bab adil dia terus taknak layan saya. kadang tarik muka, kadang terus lost contact dan tak amik tahu pasal saya.

dipendekkan. suatu hari dia mengajak saya pindah rumah kerana tidak selesa duduk dgn family. saya turutkan. kini sudah 4bulan kami duduk rumah sewa. dia cuma balik 2 hari sekali. itu pun datang lambat balik awal subuh. hampir setiap hari bergaduh perkara yg sama. sewa/belanja rumah hampir 80% saya yg tanggung. saya cuba faham dan tolak ansur kerana masih dalam ekonomi yg tidak stabil. dia seorang suami yg penyayang, tegas, agama, jaga saya, bergurau dan amik berat tentang isterinya. tapi yg melemahkan dia adalah saat saya tuntut untuk dia betul betul bahagikan masa yg secukupnya. hampir setiap hari bergaduh. bila bergaduh saya selalu mintak dia lepaskan saya, tapi jawapan dia suruh saya pergi mahkamah tuntut kat sana. jika mahkamah lulus baru dia lepaskan.

hampir setiap hari saya ucapkan benda yg sama pada dia. saya tahu benda ini berdosa.

sehinggalah baru baru ini, setiap kali bergaduh dia terus berubah. 100% berubah. bila waktu tak balik sini dia langsung tak tanya khabar saya. tak tanya makan minum saya. tapi dia up story status whatsapp. sbb mmg selalu saya tunggu dia je. itu peraturan dia. saya pelik dan mmg meragui. saya diamkan diri, bila tiba dia balik sini dia layan saya mcm biasa tiada apa yg berubah. dia mengambil hati saya mcm biasa. saya fikir mungkin dia tak layan saya sbb malas nak bergaduh. bila hari berganti hari. saya cuba kawal untuk taknak gaduh. tp perkara yg sama terjadi. masih up story status whatsapp tapi tidak bertanya soal makan dan minum say mahupun khabar saya. sampailah say tegur dia dan menjadi pergaduhan antara kami.

saya minta dia lepaskan saya kalau tidak mahu lagi menjaga saya.

saya terkejut. bila dia membalas whatsapp saya begini.

*BAIK, AKU SEDIA LEPASKAN KAU* LEPAS HABIS CUTI KITA NAIK MAHKAMAH SELESAIKAN HAL INI.*

saya terkejut dan saya masih meragui atas apa ayat yg dia lontarkan. adakah ini yg dia ternanti diam sepanjang hari. sudah beberapa hari saya tak contact dia. dan saya reseacrh sama ada ayat dia itu sudah terjatuh talak pada saya atau tidak.

mohon beri penjelasan.

bagi saya, tak semua isteri kedua itu jahat. banyak jugak yg menderita. malah ada lebih teruk dari saya.

Dataran Usahawan Banggol Jenereh,Tanah Merah said...

Carilah suami yg tiada isteri kecuali anda tak laku.

Adriana said...

Apakah hukum isteri pertama menyuruh suami menceraikan isteri kedua sedangkan suami tiada mslh pun dgn isteri kedua

Adriana said...
This comment has been removed by the author.
ZR said...

is3 sy kagum dgn ketabahan puan.. nasib kita serupa mohon email sy di zuramtaib@gmail.com

Unknown said...

Betul, sebenarnya si lelaki yg tk betul,bkn salah pd bini 1@2 ,semua terletak pd si suami utk membentuknya supaya saksama. Jika si suami tu takut takut pd bini2 nya n lebih ptgkn yg mna ia rsa ia nk , Itu salah,maknanya si suami ptgkn diri demi nk jaga drp ia kena marah teruk drp sang isteri yg satu tu yg tk mahu mengalah n begis n jeni's yg degil n mengarah dari sblm si suami kahwin utk x kedua.

Unknown said...

Ya,semua terletak pd tgn si isteri,jika Kita dah tk mampu nk harungi kedukaan Itu baik Kita minta dilepaskn,buat apa lagi nk tanggung sengsara jika suami tk tegas n tk berani dgn apa yg ia hadapi, nk kahwin lebih drp satu,tapi tk berani hadapi kenyataan n berat sebelah. Jadi baik Kita minta dilepaskn.itu yg terbaik utk diri Kita. Wpun masih Ada syg atr satu sama lain,tapi disebabkn sikap suami yg tidak Adil n tegas,baik undur diri dari hidupnya.