Friday, March 28, 2008

Politik beradab cermin masyarakat bermaruah

Bicara Kalbu:
www. bicarakalbu.blogspot.com

Soalan

SEJAK akhir-akhir ini saya menerima dan mendengar pelbagai cerita mencemaskan yang boleh mencetuskan huru-hara dan pertelingkahan antara kaum. Keputusan pilihan raya yang mengejutkan menimbulkan satu persepsi serba baru kepada semua rakyat Malaysia yang menimbulkan perasaan bercampur-baur. Kononnya orang Melayu takut ketuanan Melayu hilang dan bangsa bukan Melayu pula takut tragedi rusuhan kaum berulang. Apakah sikap yang perlu kita ambil untuk menangani isu ini?

Fatimah Liew
Puchong Perdana

Jawapan:

Keputusan pilihan raya yang mengejutkan banyak pihak adalah manifestasi rakyat menggunakan kuasa undi dalam amalan demokrasi. Jangan terlalu emosional.
Keresahan timbul akan dapat diselesaikan jika kita semua memegang falsafah berjiwa besar apabila menang dan berlapang dada dalam kekalahan. Jangan risau dengan ketuanan Melayu akan hilang atau rusuhan kaum akan tercetus kerana Hak Melayu dijamin Perlembagaan. Perkara yang mengikat dan menjadi peraturan kita ialah Perlembagaan, dan ia mengikat semua orang, tidak mengira Melayu atau bukan Melayu.

Kita baru saja membuat pilihan. Kita akan ada lagi peluang untuk memilih kerana pilihan raya diadakan setiap empat tahun. Jangan terbawa-bawa dengan cerita yang tidak berlandaskan kebenaran dan tanpa bukti. Apa yang penting dalam suasana sekarang ialah rakyat harus bertenang, tidak menyebarkan khabar angin dan tidak memanjangkan khidmat pesanan ringkas (SMS) diterima tanpa menyelidik dari mana punca cerita itu. Jangan mudah termakan sebarang bentuk elemen provokasi yang boleh mengundang perbalahan. Biar menggelegak di dada tetapi sejuk di kepala. Masyarakat juga perlu lebih berwaspada supaya tidak mudah terpengaruh dengan cerita palsu yang mengelirukan. Setiap cerita sensasi yang meragukan haruslah diselidiki supaya kita tidak melaksanakan perkara yang berbentuk provoksi dan menghasut.


Hayati firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiklah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah dilakukan." (Surah al-Hujurat, ayat 6) Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang membawa berita dusta itu ialah segolongan daripada kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan dilakukannya itu dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat). Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang beriman lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang) mereka sendiri dan berkata: Ini ialah tuduhan dusta yang nyata." (Surah an-Nuur. ayat 11-12) ..


Al-Quran turut memberi peringatan jelas kepada orang yang mendengar, menyebar fitna
dan tuduhan palsu, tanpa sikap berbaik sangka atau memastikannya terlebih dulu. Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam adalah organisasi akar umbi yang boleh digerakkan potensinya secara maksimum. Inilah masanya mereka tampil ke depan, memperkasakan suara ummah daripada kaca mata dakwah. Selama ini suara ummah didominasi oleh parti politik. Langkah pantas 21 NGO Islam Pulau Pinang bertemu Ketua Menteri baru, harus dipuji dan dituruti negeri lain dengan segera. Wawasan politik orang dakwah adalah kesatuan ummah Islam tanpa
mengira bangsa dan kebajikan untuk semua.

Islam untuk semua bukan hanya monopoli untuk Melayu dan bukan musuh bangsa lain.


Diharapkan perubahan besar pasca Pilihan Raya Umum Ke-12 semakin mengeratkan lagi ikatan persahabatan dan ukhuwah antara kita semua. Dalam agenda Islam untuk semua, semua rakyat Malaysia tanpa sebarang pengecualian haruslah mampu bergerak bersama. Di sinilah perlunya kebijaksanaan dan kematangan dalam berpolitik. Politik yang matang sentiasa ada semangat idealisme luhur bersandarkan lunas dan prinsip Islam sejati. Budaya politik beradab juga mencerminkan masyarakat bermaruah yang menolak taksub, mengutamakan perpaduan dan mengetepikan perbezaan ideologi, perkauman dan kerakusan terhadap kuasa demi kepentingan bangsa dan negara yang lebih murni. Semoga Allah memelihara kita semua dan menganugerahkan kekuatan untuk memakmurkan lagi bumi bertuah yang dikasihi ini.

Jawapan disediakan Ahli Jawatankuasa Wanita Jim Pusat, Endok Sempo M Tahir. Semua persoalan dan jawapan boleh dilayari di www. bicarakalbu.blogspot.com

No comments: