Friday, August 17, 2007

Beriman dalam pergaulan mampu elak perbuatan zina

SAYA mempunyai seorang adik ipar perempuan yang bekerja dan duduk berasingan daripada keluarga. Beliau berumur sekitar awal 20-an. Beliau bercinta secara senyap-senyap kerana hubungan tidak direstui keluarga kedua-dua pihak. Teman lelakinya muda dua tahun daripadanya dan masih belajar. Baru-baru ini saya jumpa gambar mereka berdua berlatarbelakangkan bilik tidur yang jelas mereka berzina. Kami amat malu untuk menceritakan pada sesiapa dan tidak tergamak melaporkan kepada orang tuanya. Kami terfikir untuk bersemuka dengan adik ipar. Kami ingin menasihatkan supaya bertaubat. Kami masih bingung bagaimana caranya untuk menghadapi adik kami ini.

Kakak ipar prihatin





SAYA simpati dengan apa yang dilalui puan. Puan perlu membuat persiapan mental dan kekuatan jiwa untuk menghadapi musibah ini.



Cara bersemuka juga perlu secara rasional dan matang. Puan berdua perlu memahami sebenar-benarnya dan memantapkan konsep laa taqrabuz zina untuk meyakinkan adik nanti. Kebingungan akan hilang apabila keyakinan mengambil tempat dalam diri. Dalam pada itu sentiasalah mendoakan secara khusus dan serulah namanya apabila berdoa setiap kali habis sembahyang.

Sebelum iman seseorang itu mampu menjadi benteng untuk menolak godaan syaitan, dia mesti memahami dulu apa itu iman. Secara ringkasnya iman itu ialah menetapkan keyakinan di hati, membenarkan dengan lisan dan membuktikan dengan amal.

Dalam konteks zina, seseorang itu mesti beriman dengan perintah atau larangan Allah tentang zina dan perbuatan yang menjurus kepadanya. Semua garis panduan, arahan dan tegahan dinyatakan dengan jelas di dalam al-Quran dan hadis Rasulullah. Di dalam al- Quran, Allah berfirman yang bermaksud “Jangan kamu hampiri zina, sesungguhnya ia amat keji dan jalan yang sangat buruk”.

Seseorang yang beriman dengan tuntutan ayat ini akan meletakkan keyakinan di dalam dirinya, membenarkannya dan beramal secara praktikal terhadap tuntutan ayat ini.

Masalah yang berlaku pada hari ini, umat Islam yang tidak memahami tuntutan 'jangan kamu hampiri zina' membuka pintu ke arah maksiat zina seluas-luasnya. Apabila pintu sudah terbuka dan syahwat sudah teransang amat payah malah mustahil untuk mengelak terjebak dalam kancah perzinaan.

Oleh itu sering kali kita mendengar pasangan mengaku terlanjur sehingga melakukan perbuatan terkutuk. Sebenarnya mereka tidak terlanjur kerana mereka menempah untuk melakukan perbuatan itu sejak awal lagi iaitu pada saat mula pertemuan.

Prof Hamka pernah didatangi oleh seorang ibu yang menangis teresak-esak mengadukan hal anaknya yang mengandung di luar nikah, sedangkan anaknya seorang yang taat mendirikan solat. Prof Hamka menjelaskan, solat hanya mampu menyelamatkan seseorang daripada kejahatan dan kemaksiatan jika jalan menuju kemaksiatan itu tidak ditempuh.

Ubat kepada menjauhi zina kata beliau 'jangan didekat'! seperti yang disarankan oleh al-Quran. Apa yang boleh kita rumuskan di sini ialah puan perlu memujuk adik ipar puan untuk memahami hakikat ini. Selagi dia tidak memahami tuntutan iman dalam kehidupan dan tuntutan iman dalam perkara yang berkaitan dengan hubungan silang jantina yang boleh membawa kepada maksiat zina, selagi itulah dia akan terus hanyut.

Saranan saya pujuk adik ipar puan untuk kembali kepada jalan orang yang beriman. Tetapi bukan dengan jalan memarahi atau menyalahkannya.

Ia memerlukan suasana pembelajaran yang memberi tumpuan kepada aspek membina kefahaman. Sebaiknya adik puan perlu disusun di dalam sistem halaqah atau usrah di mana aspek asas di dalam Islam seperti iman boleh dipelajari secara sistematik dan berterusan.

Wanita JIM adalah satu contoh di mana usaha seperti ini dilakukan secara berterusan. Puan boleh dapatkan maklumat untuk menghubungi mana-mana cawangan atau daerah JIM di mana puan berada.

Di samping itu jika keadaan sudah tidak terkawal maka saya sarankan supaya puan menghubungi Raudathus Sakinah, sebuah institusi perlindungan remaja puteri yang diusahakan oleh Wanita JIM dalam membimbing anak remaja yang terjebak dalam masalah seumpama ini. Puan boleh dapatkan maklumat Wanita JIM dan Raudathus Sakinah dengan menghubungi ibu pejabat JIM di talian 03-41073379.



Jawapan disediakan Pensyarah Universiti Putra Malaysia, Dr Hafidzi Mohd Noor, dengan kerjasama Wanita JIM. Segala persoalan dan jawapan boleh layari www.bicarakalbu.blogspot.com

No comments: