Friday, August 31, 2007

Bicara Kalbu: Suami mengaku curang, ambil dadah untuk hilang sunyi

SAYA berumur 28 tahun dan baru saja berkahwin. Selepas 11 hari berkahwin, saya meninggalkan suami (dengan izinnya) untuk menyambung pelajaran di luar negara selama setahun. Suami bekerja pegawai pelancongan di pulau peranginan di Malaysia.

Ketika di luar negara, saya menghubunginya dan kadangkala dia menghubungi saya dua atau tiga kali setiap hari. Saya dijangka pulang ke Malaysia tidak lama lagi. Bagaimanapun, saya terkejut apabila mendapat panggilan telefon daripada seseorang yang memberitahu mengenai kecurangan suami saya.


Saya terkejut tetapi cuba bersikap rasional. Saya menghubungi suami dan meminta beliau berterus terang.

Suami mengaku berlaku curang, meminum minuman keras dan mengambil dadah. Semua perbuatan itu disebabkan rasa sunyi kerana rasa ditinggalkan. Beliau menangis dan menyesali tindakannya.

Saya masih menghubungi suami setiap hari dan cuba menasihatinya. Bagaimanapun, saya dalam dilema dan berharap bimbingan menghadapi keadaan tidak diduga ini. Terima kasih.

Sakura
Nagoya, Jepun


Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Suami puan dilanda sindrom kesunyian akibat hidup berjauhan dengan isterinya. Meskipun puan dan suami saling berhubung melalui telefon, namun ini tidak dapat memenuhi naluri ingin mendampingi dan didampingi.

Apatah lagi, baru 11 hari mendirikan rumahtangga, puan dan suami terpaksa berjauhan kerana tugas dan mengejar cita-cita. Kesunyian dialaminya ditambah pula dengan perasaan bimbang akan kehilangan puan. Walaupun puan setia terhadap suami, namun rasa cemburu tetap menjengah di hatinya, kerana berjauhan begitu di negeri orang.

Sebenarnya semua yang dialami suami puan sesuatu yang lumrah. Adat muda menanggung rindu adalah ungkapan biasa kita dengar. Rindu yang menggamit inilah kadang-kadang menyebabkan hati tidak keruan. Jika tiada kawalan dan panduan boleh menyebabkan seseorang itu cuba melupakannya dengan cara yang tidak wajar.

Jelas suami puan terjebak dalam perbuatan tidak wajar kerana dia tiada panduan dalam menangani kekosongan hatinya menyebabkan terdorong mendampingi wanita lain, minum arak dan akhir sekali mengambil dadah bagi mengurangkan tekanan perasaan yang dialaminya. Di sinilah kesilapan suami puan.

Sebagai orang beriman kita sepatutnya mempunyai pedoman. Rasa kekosongan dan kesunyian tidak seharusnya menyebabkan kita mengikut kata hati dan gelora nafsu. Jika kita tidak mempunyai pertahanan jiwa yang ampuh pasti kita akan terseret melakukan perbuatan negatif seperti dialami suami puan.

Di sinilah letaknya kepentingan mendirikan solat dan menjaga hubungan dengan Allah supaya terpelihara segala perbuatan mungkar dan maksiat.

Justeru, puan perlu mengembalikan keyakinan kepada suami supaya pulang ke pangkal jalan. Berilah dia peluang memperbaiki diri dan tidak mengulangi perbuatan yang lalu.

Jawapan disediakan Dr Hafidzi Mohd Noor dengan kerjasama Wanita JIM. Persoalan dan jawapan boleh di layari di www.bicarakalbu.blogspot.com

No comments: