Friday, July 13, 2007

Amalan tengah malam peluang nikmati rahmat

SAYA selalu berasakan nasib, tidak menyebelahi saya kerana apa yang saya mimpikan tidak pernah menjadi kenyataan. Apa yang saya inginkan tidak dapat saya nikmati. Saya tertekan dengan kejayaan dan kebahagiaan yang dikecapi kawan. Apakah perlu saya lakukan untuk mengubati rasa resah dan kecewa.

Gadis malang,
Salak Selatan.

ADA banyak persoalan melingkari kehidupan kita, baik masalah peribadi, keluarga, kerja atau lebih besar daripada itu. Seiring dengan masalah yang di hadapi, banyak pula cara boleh kita lakukan untuk menyelesaikannya.

Kita boleh mengatasinya menerusi kecerdasan akal, kemampuan fizikal, harta kekayaan, perhubungan atau apa saja. Namun, tidak ada yang paling ampuh, selain meminta pertolongan Allah sambil berusaha.

Allah tidak pernah berjanji, bahawa langit selamanya akan berwarna biru, bunga selamanya akan mekar kepada satu arah tertentu, matahari akan selalu bersinar tanpa hujan, kesenangan akan datang tanpa kesedihan dan kedamaian akan datang tanpa penderitaan.

Tetapi, Allah berjanji bahawa ada kekuatan yang datang setiap hari, istirahat bagi yang bekerja, cahaya bagi yang berjalan di jalan-Nya. Kebahagiaan akan tiba sesudah banyaknya dugaan dan rintangan, bantuan-Nya akan datang secara berterusan, Dia akan terus mengasihi kita tanpa henti, cinta-Nya akan kekal abadi.

Kita hanya mampu memohon kepada Allah supaya Dia mengizinkan kita ketawa, jangan biarkan kita lupa bahawa kita pernah menangis sebelum mendapatkannya.

Mengapa pertolongan Allah? Tidak ada satu masalah pun terjadi, kecuali atas izin Allah. Semuanya ada dalam genggaman Allah. Dalam keadaan demikian, alangkah mudahnya jika Allah membuka jalan kemudahan bagi sesiapa yang ditimpa masalah. Disebabkan itu, masalah terbesar dalam hidup adalah ketika kita tidak mendapat pertolongan Allah.

Seberat mana persoalan akan menjadi ringan bila dibantu Allah. Bagaimana caranya kita ditolong oleh Allah? Jawapannya ada dalam al-Quran iaitu firman Allah yang bermaksud: “Barang siapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya dia akan menyediakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak diduga. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah menentukan setiap sesuatu.” (Surah at-Thalaq, ayat 1-2)

Oleh itu, kunci pembuka bantuan Allah ada dalam ketakwaan kita. Semakin takwa kita, semakin terbuka lebar pintu pertolongan Allah. Sebaliknya, semakin ingkar kita, semakin tertutup rapat pintu pertolongan Allah.

Masjid adalah rumah Allah dan pertolongan Allah akan datang kepada sesiapapun yang cinta dan gemar memakmurkan masjid.

Sepertiga malam terakhir adalah waktu yang sangat dicintai Allah. Sangat rugi yang mensia-siakan waktu sepertiga malam terakhir, sebab ia mensia-siakan datangnya pertolongan Allah.

Bersedekah adalah amalan luar biasa kerana dengan bersedekah, rezeki, urusan menjadi mudah, kita pun terhindar daripada musibah. Jaminan daripada Allah demikian pasti kepada ahli sedekah kerana sesungguhnya Allah menolong orang yang gemar membantu saudara.

Jawapan disediakan panel penasihat Pusat Sokongan Wanita dan Keluarga (Paksi) JIM. Sebarang persoalan ajukan kepada wanitajim0@yahoo.-com atau layari www.bicarakalbu.-blogspot.com

No comments: