Friday, July 20, 2007

Rumah biar bernuansa iman, berisi zikrullah

SAYA dan suami membeli sekeping tanah untuk membina rumah sendiri selepas menabung lebih 10 tahun. Beberapa kawan dan ahli keluarga menasihatkan untuk membuat perancangan berkaitan kedudukan angin masuk dan keluar, cahaya cukup atau sebaliknya, arah matahari terbit atau tenggelam yang dikaitkan dengan feng shui. Adakah Islam mengajarkan panduan, adab atau tata cara membina rumah, perlukah membaca surah tertentu daripada al-Quran sebelum menduduki rumah, adakah amalan feng shui yang popular di kalangan bangsa Cina selari dengan Islam?

Ali dan Basmah,

Bandar Baru Bangi.



Tuntutan Islam mengenai adab atau tata cara membangun rumah secara putus dan jelas belum dijumpai. Namun, ada nas yang menyentuh mengenai rumah atau tempat tinggal, dalam firma Allah yang bermaksud: “Dan Allah menjadikan bagimu rumah-rumahmu sebagai tempat tinggal.” (Surah an-Nahl, ayat 80)

Ibnu Kathir mengulas ayat berkenaan dengan menyatakan: “Rumah adalah sebahagian daripada kesempurnaan nikmat yang Allah berikan pada manusia, sebagai tempat tinggal, tempat istirahat, dan dapat mengambil manfaat dari apa juga kebaikan dan manfaatnya.

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan At-Thabrani: “Sungguh beruntung bagi siapa yang mengekang (menjaga) lidahnya, luas rumahnya dan menangis (bertaubat) atas kesalahannya.”

Oleh itu, apabila Allah memberikan kurnia-Nya daripada keluasan rezeki-Nya kepada kita kerana dapat memiliki rumah, maka kita perlu mengambil berat mengenainya. Kita perlu memperhatikan perkara yang berkaitan dengan susun atur atau reka bentuk yang memudahkan kita untuk beribadah dan berinteraksi.

Dari segi lokasi dan letak kedudukan, kita pastikan ia berdekatan dengan surau atau masjid. Tujuannya bukan sekadar mengingatkan masuknya waktu solat, tetapi memudahkan untuk menunaikan solat berjemaah, dapat membudayakan anak dengan suasana ibadah dan aktiviti surau atau masjid. Lokasi juga penting supaya kita boleh memilih jiran tetangga yang baik sebelum memilih rumah. Jiran tetangga ibarat adik beradik kita nanti.

Selain mengambil kira faktor kesihatan, ruang udara yang memadai, kita perlu merancang ruang letak dan susun atur bilik supaya terjaga aurat dan maruah. Contohnya, bilik tidur anak lelaki dan perempuan dipisah, ruang tamu sedikit tertutup supaya aktiviti keluarga tidak terdedah dan mudah dilihat.

Pembinaan tandas dipastikan tidak menghadap atau membelakangkan kiblat. Saiz bilik mandi dibina agak besar supaya mudah untuk memandikan mayat di dalam bilik berkenaan. Jika kita lihat banyak keadaan sekarang di mana mayat dimandikan di tengah ruang rumah yang hanya di tutup dengan rentangan kain sedangkan semasa hayatnya, simati mandi dalam bilik yang tertutup cantik dan batas auratnya terjaga, aibnya tertutup. Perkara itu akan terus terjaga jika daripada awal pembinaan bilik mandi direkabentuk untuk mandi semasa hayat dan disesuaikan untuk dimandikan mayat ketika matinya.

Bila berasa sukar untuk memenuhi semua itu, paling tidak kita menghayati semangat bagaimana mencipta sebuah rumah yang bernuansa iman dan berisi zikrullah bagi penghuninya. Dengan mengharapkan rumah itu dapat memenuhi wawasan rumahku syurgaku.



Jawapan disediakan Lembaga Penasihat Pusat Sokongan Wanita dan keluarga JIM. Emel wanitajim0@yahoo.com.

1 comment:

Bimo Septyo Prabowo said...

sebenarnya di mana aja yang penting memenuhi syarat syarat kebersihan